Pomposso
07-07-2017, 16:10
Hej!
Vi har på tomten haft två fläderbuskar i flera år. En lång tid såg de
ut att trivas alldeles utmärkt. Dessvärre har det vänt, och nu blir
bägge två mindre och mindre år efter år allt eftersom vi klipper
bort döda grenar. Skall man/kan man såga ned bägge buskar helt så
de kan komma på nytt? Eller ja, hur ska man bete sig?
Tack på förhand!
/Fredrik
Gunilla T
07-07-2017, 17:04
Det där ser ju inte så trevligt ut. Fläder brukar inte vara speciellt känsliga eller krävande men något, vad det nu är, gör att de inte mår bra.
Jag skulle göra såhär; ta bort den utstickande grenen långt nere, flädern skall ha en vacker paraplyformad krona.
Rensa bort allt ogräs under buskarna så det blir ogräsfritt på området under kronan. Sätt rotspärr så inte gräset växer in igen. Gödsla med organisk gödsel, t.ex. kogödsel för jordförbättring. Vattna så marken under buskarna hålls fuktig men inte blöt.
Pomposso
07-07-2017, 19:28
CITAT (Gunilla T @ 07-07-2017, 18:04)

Det där ser ju inte så trevligt ut. Fläder brukar inte vara speciellt känsliga eller krävande men något, vad det nu är, gör att de inte mår bra.
Jag skulle göra såhär; ta bort den utstickande grenen långt nere, flädern skall ha en vacker paraplyformad krona.
Rensa bort allt ogräs under buskarna så det blir ogräsfritt på området under kronan. Sätt rotspärr så inte gräset växer in igen. Gödsla med organisk gödsel, t.ex. kogödsel för jordförbättring. Vattna så marken under buskarna hålls fuktig men inte blöt.
Ja, men då testar jag detta. Tackar!
Fröken Odört
10-07-2017, 13:14
Jag skulle kavla ner dom till backen, det där kommer aldrig bli snyggt. Sedan på våren ska man ha is i magen, grenar kan ta längre tid på sig än andra att få blad.
Ett tips är att gödsla med hundbajs, jag satte en fläderstickling för 4 år sedan och den är nu 2 meter hög och nästan lika bred, detta då jag krattar in att hårbollen lämnat på tomten under den.
Sedan vill flädern gärna stå fuktigt och i vandrande skugga/halvskugga, så står den soligt och torrt så skulle jag flytta på den.
Exotiskfabbe
12-07-2017, 20:01
Min absolut största fläderbuske på tomten står under ett äppelträd men får lapa eftermiddagssol trots allt, att flädern får vila och inte stå i stekande sol hela dagarna är nog receptet till att den frodas.
Frösådda fläderplantor har lätt för att få brännskador på våren och vill med stå halv skuggigt, så har dem inte det plantera något annat intill som kan ge dom lite vila.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.