Full version: Sjuk pion
MayKay
Mina pioner blommar dligt. Jag antar att det beror p att de str nra stora rosbuskar? Flera har ocks flckiga blad redan tidigt p sommaren, kanske mosaikvirus? r den skadlig? Varfr ser en pionblomma ut s hr? r hela plantan sjuk - dess blad har mosaikvirus, skadar de knopparna? Borde jag grva upp alla pioner med viruset och kasta bort dem? Tack i frvg fr era svar!
Gunilla T
Om man ska ta till s drastiska tgrder som att grva bort och brnna alla pioner br man vara sker p en rtt diagnos. Pioner kan, liksom andra vxter drabbas av en hel del sjukdomar men vad som hnt med dina pioner r omjligt att svara p. Utifrn den otydliga bilden p en pionblomma kan man inte stlla ngon diagnos.

Pioner kan sluta blomma av mnga anledningar, med ren hamnar fr mycket jord ovanp rtterna och d avtar blomningen. Fr hrd konkurrens av andra mera kraftigvxande plantor pverkar ocks. Utebliven gdsling under mnga r gr att jorden utarmas och pionerna orkar inte bra fram sina blommor. Det finns hur mnga skl som helst.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon