Exotiskfabbe
08-07-2017, 21:22
Hej,
Jag har inte lyckats hitta någon info om detta så undrar ifall någon vet om det går att få Pinus Longaeva att fungera i Zon 2 (Göteborgs ''Innerstad'')?
Har flera andra Nordamerikanska träd och vill gärna prova att driva upp denna art.
Är tacksam för alla tips och råd för att eventuellt få det att fungera ifall det går!
Huggorm
08-07-2017, 23:06
Det borde gå, den skall klara -25 i alla fall och så kallt blir det inte i Göteborg. Och den växer högt upp i bergen i Kalifornien där det inte blir speciellt varmt på sommaren, bristen på sommarvärme är ju annars det största problemet med att odla amerikanska träd i Sverige.
På botaniska i GBG finns pinus aristata som är mycket nära släkt med pinus longaeva, ibland räknas den senare som en underart till pinus aristata. Så i värsta fall kan du i alla fall odla en sån. Men var skall du få tag på frö? De finns förstås hos amerikanska försäljare så som Sheffields men tallfrö får inte importeras till EU. OMC seeds i Litauen är vad man får använda sig av om man vill ha tallfrö, men de har bara pinus aristata och inte longaeva.
Exotiskfabbe
09-07-2017, 00:47
Ja isåfall bör det ju gå, jag antar att man får göra marken väldränerad med sand/grus blandat med torv, för den lär väl inte trivas i lervällingen?
Jag har redan fem frön som jag lyckades få byta till mig av en i England, så tänkte lägga dom på stratifiering ihop med andra arter mot vintern.
Tror du detta trädet är känsligare än min Sequoiadendron giganteum?
Huggorm
09-07-2017, 04:14
Ja, det skall nog stå väldigt väldränerat för att överleva. Jag tror inte det är så känsligt som sequoiadendron men det beror nog på var träden ursprungligen växte. Desto högre upp i bergen, desto mera härdig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.