Full version: Liljebaggar
ToT
Såg att någon funnit några baggar, idag när jag var ute och kollade läget fann jag nio liljebaggar som jag var tvungen att klämma ihjäl. Liljorna är inte skrytsamt mycket uppe ännu, kungsängslilja och kejsarkrona som undantag, fast nog var de redan fyllda med ägg.

Vet någon förresten hur det kommer sig att liljebaggarna "skriker"? höll en i handen, oklämd och oskadad, lät som bara sjutton. har funderat på det förut också.

en mardrömskorsning i genetikens tid vore en blandning av liljebagge och rådjur. hmm...

annars är det ju hur härligt som helst nu, dill- och bondpioner med stora knoppar, magnolior blommar. vintern tycks ha varit snäll, det mesta tycks ha överlevt. kul!

tjong!
MimE
CITAT (ToT @ 24-04-2004, 20:48)
... en mardrömskorsning i genetikens tid vore en blandning av liljebagge och rådjur. hmm...

... med inslag av "mördarsnigel". Burr!!!

/Mimmi
Sylvia
Jag har också haft ihjäl några marodörer mad.gif idag. Mina nu 30-40 cm höga martagonliljor börjar redan likna tårtpapper.... wink.gif
Blomstertanten
smile.gif Mina liljor har klarat sig än så länge !
sad.gif Men grannarna har haft påhälsning ! Både av liljebaggar och av mig !
Jagar liljebaggar med "blåslampa" hos grannarna för att slippa få dom till mej ! Ännu inga äggsamlingar men jag har tagit flera baggar mitt i deras koppulerande ! sleep.gif Inte snällt kanske, att avbryta dom mitt i akten,men jag vill ha alla mina fritilarior och liljor ifred !

Kungsängsliljorna blommar för fullt, utom dom vita som sitter lite skuggigare. Fritilaria Assyriaca blommar med brun-gula klockor.
Och i dag "hittade" jag styvklematisen och lunddockan ! biggrin.gif
Bondpionen växer. (men var är dillpionen ? Har glömt exakt var jag planterade den unsure.gif )Dubbel vitsippa och blå-lila vitsippa blommar för fullt ! Och i dag hade fänrikshjärtat slagit ut och löjtnantshjärtat har knoppar.
Och jag har glädjekanter under naglarna ! tongue.gif biggrin.gif laugh.gif
Gossen Ruda
Två i helgen och en tidigare i år. Beträffande ljudet så brukar skalbaggar gnissla med benen mot kroppen för att ljuda men jag vet inte om det är se på liljebaggen. Synd att en sån grann skalbagge skall ha sån för människan felaktig mathållning. Eller är det oss det är fel på?
Blomstertanten
CITAT (Gossen Ruda @ 25-04-2004, 17:30)
Synd att en sån grann skalbagge skall ha sån för människan felaktig mathållning. Eller är det oss det är fel på?

unsure.gif Dom kunde väl äta maskrosor eller brännässlor !
För dom vill jag inte ha i rabatterna.

Fast egentligen borde man ju gilla liljebaggarna, för dom har ju lika bra smak som jag ! tongue.gif
Är helt tokig i liljor och fritilarior wub.gif
Men jag vill inte ha dom uppätna !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon