Full version: ohyra i växthuset
LenaTuring
Har en vän som säger att hon inte kan använda sitt växthus eftersom det kommer någon sorts små grå ohyra som hon ser krylla runt då hon kommer.
De äter tagets och aster. Det kan ju inte vara någon lus eftersom hon ser dem när hon kommer in i växthuset. Någon som har idé om vad det kan vara?

En annan vän har fått ett vitt "spott" på en växt och så såg hon något större kryp komma ut från det. Detta på en uteväxt som stått i en källare över vintern, vad kan det vara?

huh.gif
kerstin z5-6
Spoottstrit och gråsugga gissar jag -De senare gör i så fall ingen större skada ..
Åsa, mälardalen zon 2
Gråsuggor kan ställa till skada ibland ifall de är många det händer ibland att de ringbarkar en del av gurkplantorna på jobbet. Vi brukar minska ner antalet genom att lägga ut grönsakshalvor som vi sedan samlar in när de är fulla av gråsuggor. Men för det mesta brukar de inte göra någon skada.

Gråsuggor gillar även när växthuset är ganska fuktigt så låter man växthuset torka upp lite mera mellan vattningarna så brukar man också kunna hålla populationen nere.
kerstin z5-6
Aha -här är det nog för kallt på vintern -för jag ser max 5 åt gången på en säsong
Britt-Marie
Gråsuggor kan göra en otroligt stor skada. De kryper in i plantor, även de i krukor utomhus, och äter upp rötterna.
Spottstrit suger näring från bladen .
Byt ut jorden i växthuset och se till så att inget från jorden utanför kommer in! Det är det enda råd jag kan ge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon