AndreasE
Hej.
Första posten för min del👋🏼
Har försökt läsa mig till hur jag ska göra men allt säger olika överallt.
Huset jag bor i har häckoxbär runt sig. Den hade när vi flyttade dit börjat bli angripen av svamp varpå dåvarande ägare hade grävt upp och satt nya rotade plantor. Nu i våras var det ett par plantor till som strök med. Och jag satte nya rotade. Men hur gör jag nu? Klipper jag ner den eller? Det nya alltså. Den var cirka 70 cm hög vid plantering men måste jag klippa den för att den ska bli tätare?
Och ska jag klippa ner resterande häck-partier också? Och hur snabbt växer den upp igen? Vill ha den på cirka 1-1,3 meters höjd. Bilder kan jag posta om det hjälper/efterfrågas.
Är ju en hel vetenskap att plantera häck 🤣

Tack på förhand!
Aqvakul
Vänta med att klippa ner de nya till nästa vår. Jag skulle absolut klippa ner allt till ca 40 cm. Den "gamla häcken" kommer att hitta din höjd på några år, de nya lite senare.
AndreasE
Tack för svaret!
Då ver jag lite hur jag ska vidare.
En fråga till. Det är några av de äldre plantorna som det är väldigt många döda grenar på. Som jag klippt bort. Men de grenar som är kvar och har löv på sig så ser löven helt annorlunda ut. Mindre till formen, glesa och ändrad färg. Vad gör jag med dessa? Ska jag låta dom vara kvar eller gräva upp?
AndreasE
Hej.

Väldigt sen trådbump på denna.
Men jag tänkte nya tag med häckf*n i år.
Frågan kvarstår med de grenar som har lite annorlunda växtlighet.
Klippa bort eller låta vara kvar?

Funderade även på att lägga en droppslang för att ge den lite extra vatten.
Bra eller dåligt?
PmanH
Hej alla häckoxbärkunniga!
Jag har precis som trådskaparen flyttat till hus med häckoxbär. Jag vill minska djupet på häcken pga att den inkräktar på parkeringsplatsen. Häcken riskerar att repa bilen.

Kan häcken förblöda om jag kappar stammarna den här årstiden? Eller är det bara att ta fram grensaxen?

Åsa, mälardalen zon 2
Häckoxbär klarar hård nedklippning på våren de blöder ej. Jag kapade ner en gammal häck jag hittade under några granar (granarna sågades ner) jag klippte ner den till ca 15cm höjd seda har jag släppt upp den ett par dm per år och den börjar bli jättefin. Bra med gamla häckoxärshäckar de är ofta friska. Tyvärr finns det mest bara sjukt material att köpa idag så man har problem med att häckarna delvis dör och det blir rödvårtssjuka mm. Så har man friska plantor ska man vara rädd om dem och köp helst inte nya plantor utan försök föröka själv ifall man vill ha fler plantor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon