Exotiskfabbe
Hej,

Jag planterade en Douglasgran från frö för två år sedan. Den första vintern överlevde den galant, inte ett brunt barr.

Trädet var ungefär 45-50 cm i vintras när jag mätte i december, med en topp utan förgreningar på ca 15 cm (det sista nytillskottet under den föregående sommaren). I mars blev toppen brun, den tappade barren, grenen såg död ut. Istället började den grenen som satt högst upp gå uppåt och har nu ''ersatt'' den gamla huvudstammen och trädet är ungefär 50-55 cm högt nu.

Det jag undrar är, är trädet förstört eller kommer det ändå få en fin stam och bli en vacker Douglas?

Eller bör jag byta ut det mot en ny?

Sätter douglas på stratifiering till vintern oavsett så möjligheten finns, även om jag som till alla mina frösådda träd har en viss kärlek till det som gör det svårt att bort den whistling.gif

Edit: Trädet står i zon 3 (Västgöta slätten - Sollebrunn).

Tack på förhand
Huggorm
Jag har ingen erfarenhet av douglasgran men vanlig gran vänder upp översta grenen spikrakt uppåt för att utgöra en ny topp. Efter några år ser man inte att det hänt. Vissa andra träd skickar upp översta grenen i en mycket mjukare vinkel och då får man en konstig form, men även det kan rätta till sig om det sker i ung ålder. Kom ihåg att hela nuvarande stam kommer täckas av decimetervis med ved som jämnar ut formerna.
Exotiskfabbe
Hej igen Huggorm!

Tack för att du svarar på alla mina trådar med så mycket grym info och hjälp!

Jag tog två bilder för att visa där grenen har dött och hur den nya har dratt iväg (jag bröt av den döda grenen för någon vecka sen, var lite vemodigt och kanske inte skulle gjort det men men)...

Tror du denna kan bli bra?

den nya grenen är 35 cm lång från stammen och stammen innan det är drygt 15 cm bara

Tryck på bilden så kommer den åt rätt håll

[attachment=87291:image1.JPG]

[attachment=87292:image2.JPG]

Huggorm
Vänta och se hur det utvecklar sig, den nya toppen rätar nog ut sig
Janne56
Jag hade samma problem med en douglasgran för ca 10 år sedan. Rådjuren förstörde toppskottet. Jag gjorde som så, att jag satte fast en stör vid trädet och band upp en gren mot stören så hårt jag vågade. Den uppbundna grenen antog rollen som ny topp och nu - 4-5 år efteråt - är trädet alldeles rakt. Ingen syns av skadan. (Ursäkta det sena inlägget, man har inte tid för datorn på grund av trädgården så här års)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon