|
Hej, Min ö har drabbats av ett stort oljeläckage och ett fågelhäckningsområde har blivit helt oljeskadat, liksom dammar där grodor lägger sin rom. Saneringen pågår för fullt, men det är häckningstider och många fåglar blir skadade. Grodrommen är endast 10% av vad den brukar vara.
Har någon av er levt med ett oljeutsläpp, har erfarenhet av sanering, eller har sett långtida effekter av ett utsläpp i skärgården, eller har jobbat med/mot företag och myndigheter i oljeskadesammanhang?
Vi öbor samlar oss för möten med utsläppsfirman, kommunen, olika företag m fl nästa vecka.
andreas i uppsala
24-04-2004, 21:27
vad är det som har hänt egentligen? har inte hört något på varken nyheterna eller på ABC
Fåglarna behöver professionell hjälp för att bli tvättade snarast möjligt. Om de försöker tvätta sig själva så blir de förgiftade av oljan. Plus att de inte längre kan hålla sig varma när dunet klibbar ihop.
Vad är det för slags olja? "Tunn" olja dunstar oftast iväg medan tjockolja kan ställa till bekymmer för lång tid framöver.
Lite tröst är att naturen är suverän på att läka sig själv. Trots allt vi människor ställer till så återhämtar sig både växter och djur bättre än vi kan tro.
/Mimmi
Hannele
24-04-2004, 22:28
Det var hemskt, Cilla.
 Cilla så tråkigt att höra , , sen alla djuren som får ett sådant lidande. Vad har hänt ? inte hört nått på nyheterna. MVH
Det är alltså på din ö där oljeläckaget har uppstått och inte i havet runt ön?
Det tar år innan allt är som det har varit och det beror väl oxå på vad det är för olja. Har oljan funnits länge i groddammarna? Jag tänker då på att du skriver att det bara är 10% som är kvar av grodrommen.
Dessa som släpper ut olja frivilligt eller ofrivilligt brukar tyvärr alltid klara sig då myndigheterna är alltför tama och handlingsförlamade.
Det verkar vara ett mindre utsläpp då inget har hörts på diverse nyhetsprogram. Men även mindre utsläpp skadar både fauna och flora väldigt hårt.
Oljesanerinsföretagen vet ju som tur är vad som behöver göras och vilka som behöver anlitas.
Susanna
25-04-2004, 16:45
Hej Cilla!
Låter inget vidare det där. Jag har lite erfarenhete av oljesanering. Förra året drabbades ju Österlens kust av oljan från fartyget som sjönk utanför Bornholm. Jag var med under tre dagar och sanerade. Det var riktigt äckligt faktiskt. Längs hela kuststräckan låg ett tjock bälte med olja, cirka två meter brett. På en del ställen var det tunt, på andra upp till 30 cm tjockt. Det kunde också ligga olja dolt under sand som flutit iland efter oljan.
När vi grovsanerade använde vi spadar och krattor. Vi grävde upp oljan för hand och slängde den i stora containrar. Det var mycket tungt och gick ganska sakta. Tror det tog cirka tre veckor att sanera 15 km strand. Cirka 500 pers arbetade med det varje dag. Någon finsanering gjordes knappt. När det mesta av oljan var borta körde lastare på stranden varje dag och stjälpte sand och kvarvarande olja ner i vattnet. Enligt kunnig personal skulle den oljan brytas ner på 6 månader, eftersom det ju är en naturprodukt.
Jag tycker dock att saneringen var ganska slarvigt utförd. Utsläppet inträffade i början på juni och när man gick på stranden i september fanns det forfarande olja på många ställen, särskilt om man grävde sig ner några centimeter. Några remsor sanerades inte alls (de områden där man inte räknade med att några badar) och där hittade jag fortfarande ett tunt lager med olja nu i mars.
Det som var bra under saneringen var att inga andra personer än de som arbetade med utsläppte släpptes ner på stranden. Detta för att förhindra spridning till skogsområden och andra ställen. Det är lättast att ta hand om oljan på stranden där den är samlad. När den sprider sig blir det svårare. I Spanien (efter Prestiges utsläpp) var det största problemet att oljan spreds till skogar och in i städer. Vi var också noga med att byta kläder innan vi lämnade stranden. För det fanns särskilda områden där personer arbetade med att granska oss som skulle lämna området. Allt för att förhindra spridning.
Vi hade också tur vad gällde fåglar. Trots att fågelrika områden som Skillinge och Brantevik drabbades av olja så skadades inte så många fåglar. Hörde dock att det tar minst 4 timmar att sanera en fågel. Jag trodde också att jag skulle se en hel del skadade fiskar flyta iland men såg endast någon enstaka under hela sommaren.
Mitt svar blev långt, men hör av dig om du har några frågor!
Hälsningar Susanna
Susanna
25-04-2004, 16:50
Glömde en sak. Virgo skriver om oljesaneringsföretag. Men eftersom det sker så få oljeutsläpp i Sverige så finns det knappt någon erfarenhet. När organisationen för saneringen skulle byggas upp så fanns ingen som kunde säga hur det skulle göras, det hade aldrig gjorts tidigare i Sverige. Militären kallades in och de organiserade det hela efter eget huvud vilket fungerade bra. Många bönder ställde också upp med maskiner.
Efter att vi slängt olja blandat med sant i containrar skördes den till oljesaneringsföretag, det är där de har sin kunskap. Sanden är nu rengjord och återförd till stranden!
Susanna
Susanna
25-04-2004, 16:52
Kom på en sak till, det finns en särskild organisation för fåglar som drabbats. Heter något med katastrofhjälp för vilt...minns tyvärr inte. Gör man inte rätt när man sanerar en fågel kan man skada den mer.
Susanna (igen!)
KFV (Katastrofhjälp för fåglar och vilt) har intagningsstopp just nu. När man sanerar efter oljeutsläpp så betyder underlaget mycket, det är ju lättare på sandstränder och svårare på klippor/stenar. På lång sikt är det bästa man kan göra att öka den biologiska aktiviteten och låta bakterierna äta upp oljeresterna För att göra det så har man försökt att helt enkelt gödsla stränder, så att den biologiska aktiviteten ökar.
Preeems egen hemsida med pressmeddelandeDetta oljeutsläpp skedde för ett tag sedan och det stod om det i tidningarna. Man tvistade dock om mängden, vissa påstod att upp 25 ton hade läckt ut medan andra sade att en så stor mängd skulle man märkt tidigare. Det lades ut olje-länsar snarast Tydligen missbedömde man oljas väg och mängd. När det är kallt i vattnet så sjunker oljan under ytan. Sedan är frågan, ska man vara glad att det är tjockolja. Den lätta sk eldningsoljan kan man bara bespruta så löses den upp men vad hnder egentligen med den..... Tjockoljan MÅSTE man ta bort. I slutet av 60-talet/början av 70 talet, så skedde det ett oljeutsläpp på västrasaxarfjärden, två fartyg krockade. denna olja kan man fortfaraden hitta i skärgården. Sedan hade vi en tankbåt med tjockolja som gick på grund utanför Lettland, alla olja drev över östersjön in i ytterskärgården. Det var tjockolja, den ser man inget av längre ute i skärgråden. Jag var själv med o plockade upp olja på Kallskär. Det var ett eländigt skit-jobb. Synd att Preeem misstog sig när dom kom på sitt utsläpp.... Måste tillägga att Preem kunde välja bättre bilder till sina meddeladen.  Badlusten är nog låg för både ankor o barn i sommar i farvatten runt Djursholm-Tranholmen
TACK ALLIHOP för era inlägg, jag har läst alla med stort intresse.
Tag Preems hemsida med en stor nypa salt - detta är det största utsläpp de haft. Jag hade träff med ansvariga chefen idag, han sade att det var ca 22 kubik.
Det är tjockolja som kommit, men inte den krackade typen. Jag är lovad av preem att få exakta uppgifter. Analyser görs också som kommer snart.
Att media inte skrivit om det och TV inte visat en snutt beror på flera saker - bl a uppgifter som Preems hemsida som var de första som "läckte ut". Vi har inte haft tid att initiera kontakt med media - har knappt haft tid att ta emot dem nu när de vaknat.
Ingen trodde att omfattningen på läckaget eller konsekvenserna var eller skulle bli så stora som vi nu ser, inte vi heller. Först nu ser vi vidden, eller början på vidden. Saneringschefen klassar ön som ett naturkatastrofområde.
Förhoppningsvi innebär det att vi också får större saneringsresulrser hit. jag kan leva med klumparna vid mina båtar och med klickarna på mina stigar - men att se att fågel- och grodlivet mer eller mindre försvunnit är skrämmande.
Men det SKA tillbaka. Och vi ska hjälpa till så gott vi kan.
Men en sak - bedöm inte vidden av en fråga genom att se om den varit i nyheterna eller ej. En massa stort (gott som ont) sker som inte får en enda ruta alls!
Jo, en sak till: Vi har stor hjälp av Djurens Ö som varit här flera ggr och tvättat + medicinerat våra svanar som ligger på ägg (och som låg på dem). De har mycket fågel i hela Stockholmsområdet att ta hand om efter detta, och det är svanar som går att infångas lättast och att hjälpa. I dagsläget blir varje fågel man tvättar snabbt oljenedfläckad och därmed tyngd och sjuk igen, men ju längre vi kommer i saneringen desto mindre hoppas vi att behöva se sjuk fågel.
I en situation där man måste agera för att återställa någon slags ordning (som att ta bort så mycket olja man kan) uppstår många goda kontakter. WWF, SNF, Djurens Ö, ornitologer, grodkunniga, myndigheter från när o fjärran, goda tipsare från odla.Nu strömmar till och de bästa sidor hos saneringsfirmor, oljebolag mm finns också som klickar i ens tillvaro.
CITAT (Cilla @ 26-04-2004, 22:34) Att media inte skrivit om det och TV inte visat en snutt beror på flera saker - bl a uppgifter som Preems hemsida som var de första som "läckte ut". Vi har inte haft tid att initiera kontakt med media - har knappt haft tid att ta emot dem nu när de vaknat. Cilla, detta togs upp i media dagarna efter, jag minns att man pratade om mängden men företrädare för Preem sade att en så stor mängd var orlimligt mkt...
Hannele
26-04-2004, 22:00
CITAT (Cilla @ 26-04-2004, 22:34) Men en sak - bedöm inte vidden av en fråga genom att se om den varit i nyheterna eller ej. En massa stort (gott som ont) sker som inte får en enda ruta alls! Ja, det vet man... behöver bara kolla nyheterna lokalt, kontra Stockholm. Eller kolla en utländsk - finsk - tidning. Mycket som utesluts.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|