Full version: Ölburkar
abborrmaster
Eller innehåller de något onyttigt matrial? Jag syftar kanske först och främst på aluminumet...

/Simon
KURT
Det går utmärkt bara man gör hål i boptten så att inte vattnet blir stående. Al metall är mycket stabil och bildar oxider, inte giftigt för växter (eller för människor).
abborrmaster
hehe så bra, aldrig mera krukbrist laugh.gif

/Simon
Ann-Christin Lindberg zon II
CITAT (KURT @ 14-01-2003, 15:18)
Det går utmärkt bara man gör hål i boptten så att inte vattnet blir stående. Al metall är mycket stabil och bildar oxider, inte giftigt för växter (eller för människor).

Så bra! Skulle jag alltså kunna använda min invändigt förtenta kopparbunke till att ställa krukväxter i? Bottnar med lecakulor eller liknande gör jag naturligtvis, men det kan alltså inte vara skadligt om växterna sänder ut rötter ner i botten? Trodde att det kunde vara skadligt för växterna med det vatten som varit i kontakt med förtenningen... wacko.gif
Hannele
Konservburkar är vackrare när man rivit bort pappret, jag gör hål med en spik + hammare.

Som barnen sa till fröken; vi dricker inte öl - bara whisky! tongue.gif
abborrmaster
haha... Allt får gå... Däremot har en grannklass i vårt gymnasium en fet stapel med hundratals cola-burkar (konst, enligt dem)... Så när krukbrist råder så kanske konsten får prioriteras... I övrigt tog jag hem en bauta-kruka ifrån skolan som bara låg och skräpade i vilket fall... Härligt att skolans resurser kommer till användning för eleverna.

/Simon
Annki
Släpa hem fler krukor som ligger och skräpar och panta ölburkarna och skicka pengarna til WWF. Förlåt! Men ibland blir jag lite obstinat. Varför plantera små härliga plantor i fula ölburkar när det finns bättre?

Däremot tigger jag gärna smågodisplastlådor i affären, för de är utmärkta som miniväxthus när frösådderna trängs om våren i köksfönstret. Men dessa plastlådor får göra rätt för sig i flera år innan de körs till återvinning.
abborrmaster
ja fast har man brist på mindre krukor så.... Är ölburk bättre än inget.... Rajjt annki?

/Simon
Annki
Sure! Men har du funderat över hur du ska göra när plantan vuxit till sig lite och du måste ta upp den ur burken för att plantera om i större kruka eller på friland? Det är ganska besvärligt att få upp små sköra plantor ur plåtburkar utan att förstöra dem. Min mor testade att så änglatrumpet i plåtburkar förra våren - efter att ha sett något tips i Gröna Rum. Dels blev det för blött i burken, eftersom jorden inte kan avdunsta så bra. Dessutom höll hon på att skära fingrarna av sig på de vassa kanterna när plantan skulle upp.

Spara alla små plastkrukor du får när du t ex köper hyacinter, balkonglådeplantor etc. De där små fyrkantiga du vet. Jag har några hundra efter några års samlande. De är perfekta i minidrivhus. Och till luktärtor använder jag pappröret från toapapperrullar som jag sätter tätt, tätt i en plastgodislåda och fyller med jord. Sen är det bara att ta hela pappröret och gräva ned i täppan, så slipper man skada rötterna. tongue.gif
abborrmaster
Som jag tjatat om tidigare så sår jag alla mina växter...

Och man kan ju göra dreneringshål!

/Simon
Eva i Skåne
Annki!
Vilken bra idé!!!!!!!!!!!När barnen var små sparade man tomma toarullar för att skicka med ditt dagis, men nu ska jag genast starta igen. Så praktiskt att fördela några fröer, eller om man nu bara vill ha ett, i varje rulle. På måndag ska jag gå till min smågodislevarantör och tigga till mig ett antal tomma godisburkar. Detta var den mest tilltalande idé jag sett på ett tag. Tack, tack, tack tongue.gif tongue.gif tongue.gif

/Eva
abborrmaster
CITAT (Eva i Skåne @ 18-01-2003, 18:41)
Annki!
Vilken bra idé!!!!!!!!!!!När barnen var små sparade man tomma toarullar för att skicka med ditt dagis.

Så annki har haft dagis?

Annki jag vet vem du är!

/Simon
yla
yes bra toapappersrullar får det bli hädanefter tongue.gif biggrin.gif
perfekt de får man ju alltid ett antal
o dom återgår ju snällt till jorden sen
hila bra ide
o sånadär plast lådor brukar min afr ställa ut så dom som vill ha får ta
nu behöver de inte bli brist längre o dessuton
e de ju lätt att sätt aett frö i varje o dom kommer inte för tätt

toppen med bra ideer rolleyes.gif laugh.gif

TACK ANNKI
Eva i Skåne
CITAT (abborrmaster @ 18-01-2003, 18:48)
Så annki har haft dagis?

Annki jag vet vem du är!

/Simon

Känner du igen din dagisfröken? laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Du går kanske där fortfarande?

/Eva
Annki
Kul att man lyckades bidra med någonting! tongue.gif Nej, Simon, jag är inte dagisfröken. Men jag praktiserade faktiskt som dagisfröken en vecka i 6:e klass! Hette "pryo" på den tiden, tror jag. Då fick jag nog... Har nog inte rätt tålamod. Jag tror Eva avsåg att skriva "till dagis" - inte "ditt dagis".

Skär dig inte i fingrarna när du ska ta upp plantorna ur burkarna!
abborrmaster
phuh....

Jag hade starka misstankar om dej där annki...

För dels hette du annki (ehehehe) dels så hade du bott nånstans i dessa trakter (nja då blev jag misstänksam) och sen om du hade jobbat på dagis/med barn så blev jag aldelles skärrad!

Men nu kan jag vara aktiv på forumet igen... Lättnad smile.gif

/Simon

PS: Inte min dagisfröken däremot en morsas bekant. DS.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon