Full version: vinranka
andreas i uppsala
Var var i dag och köpte denna trevliga lilla sak på bauhaus. Finns det någon med erfarenhet av denna. Är den god,mindre god,svår, behöver den mycket vatten. Jag förmodar att den gillar värme, ju varmare desto finare druvor, om man ska göra vin. Är det här en "ät direkt i handen druva" eller är den mer lämpad för vin, eller är den flexibel.

Den bär mycket små druvor(någon/några mm) Har tänkt mig en mycket varm,solig och torr plats(under tak) med sandjord,100% sand någon/några meter ner, efter det följer lerblandad jord.

mrlindell har du testat denna? Vad tycker du?
MRLINDELL
Jag har sett dom, jag vet inget, men det finns många druvsorter, en del som växer ohämmat och ger druvor. Många av dem är säkert fina men ger för små druvor i vårt klimat, jag vet inte heller hur härdiga de är när det blir riktigt kallt.
Det verkar jobbigt att gräva en grusgrop på flera meter. I den kategorin finns det många druvor som är intressanta, jag har redan två blåa druvor.
andreas i uppsala
sanden var redan där, när jag lyfte bort en skifferplatta.Troligen min varmaste plats(vindskyddad och allt), och den kommer att mogna i mitt klimat tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon