Fedtmule
29-07-2017, 22:32
Hej
Jag rider dagligen förbi ett stort område av blåbärsris men har aldrig sett att det finns blåbär där. Kan det stämma att det finns blåbärsris utan bär på? Jag bor annars i USA och där finns Olivträd utan oliver så varför inte blåbärsris utan blåbär? Skillnaden är att blåbärsriset är vilt och Olivträden odlade.
Huggorm
29-07-2017, 23:02
Vissa år fryser blomningen sönder på blåbär, kanske det är vad som hänt?
Fedtmule
30-07-2017, 10:51
Kanske men det var inte så kallt under våren här i norra Halland men tack för ditt snabba svar
Gossen Ruda
30-07-2017, 12:23
Det kan också vara så att något stämmer inte för blomning. Näring, ljus, ålder eller liknande.
Huggorm
30-07-2017, 14:03
Ålder är en faktor. Om riset dör av någon anledning brukar det komma nya skott från rötterna, men då blir det inga bär första året
Halaj!
Jag har ett litet, litet bestånd av blåbär i utkanten av min tomt. Förra året gav de ett ganska normalt skörd. Men mina odlade amerikanska blåbärsbuskar gav nästan inget alls. I år är det vilda beståndet nästan bärfritt, och de amerikanska kommer att ge rekordskörd. Varför? Jag vet inte.
//T
Gunilla T
31-07-2017, 05:47
Felpostat
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.