Full version: Träd i kruka
johhja
Hej!

Hur länge kan man ha ett träd i en kruka egentligen? Jag har drivit upp lite trädfrön till plantor och undrar ifall jag måste plantera om dom ex. vartannat år. Jag har ju redan nu utökat krukorna allt eftersom de växer. Just nu har jag nog dom i 10-liters krukor. Det är olika lönnplantor och aplar.

Mvh
Huggorm
Du kan ha dom i kruka för evigt, se bara på japanska bonsaier. Men det kommer kräva mycket skötsel och träden kommer inte kunna uppnå full storlek. Därtill tar vinterkölden extra hårt på sånt som är i kruka, där inte marken runt finns att utjämna temperaturen.
johhja
OK, tack.
Men det är helt OK, har frostfritt utrymme där jag kan förvara under vintern.
johhja
En följdfråga: hur är träd som säljs på plantskolor odlade? I kruka från början eller först på friland och sedan nertryckta i kruka efter några växtsäsonger? Ex äppelträd och prydnadsträd.
Stefan A
CITAT (johhja @ 01-08-2017, 21:16) *
OK, tack.
Men det är helt OK, har frostfritt utrymme där jag kan förvara under vintern.

Hej! Tips att gräva ner krukorna i backen i stället då träden säkerligen behöver riktig vinter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon