Full version: Ont om fjärilar nu?
Aqvakul
Planterade en syrenbudleja för två år sen. Förra året växte den rejält och i år har den blivit enorm, ca 2 ½ meter på alla ledder. Tyvärr är det väldigt mycket färre fjärilar i år på fjärilsbusken. mest har jag haft påfågelöga och nässelfjäril. Förra året var det också gott om amiral och en del sorgmantel. Varför så få fjärilar?
Erra
Jag har reflekterat över samma sak.
Har också en rad med syrenbudjelor som förra året kunde vara täckt med 15-20 st fjärilar samtidigt.
I år har jag inte sett någon alls på dom buskarna...
Dock är det mycket humlor och bin, provade att så honungsört på ett par kvadratmeter.
Och det är alltid fullt där smile.gif kan rekommenderas..
Gossen Ruda
Jo, det är färre än normalt. Även bin är färre, vilda solitärbin alltså. Också hos Björn Cederberg i Uppland så det är genomgående. Kanske något i klimatet som förändrats så övervintringen misslyckats.
Gunilla T
Här finns inga fjärilar alls i år, har aldrig någonsin upplevt detta. Inga mygg, inga humlor eller bin det är nästan dött, även på fåglar utom koltrastarna som är mer eller mindre desperata och hackar sönder torvblocken och mossan.

Det var en osedvanlig sen vårfrost i år då jag miste ett antal träd och buskar. Jag gissar att frosten möjligen kan spela in och sedan kom den j....a torkan som håller sig kvar ännu. En kombination?
*Stintan*
Djuren behöver ju också vatten!
Aqvakul
Nu har det bättre fart i fjärilsbusken. Ett tiotal påfågelögor och amiraler... Kul att studera dem! De sitter gärna emellanåt och "solar" på väggen eller utemöbeln.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon