MLW
Hej!
Jag har nyligen flyttat till hus och är helt ny på att sköta en trädgård. I vår trädgård står 6 pilar. Stammarna är ca 140cm höga och har vad jag vet inte blivit beskurna på minst 3 år. Jag har försökt läsa på om beskäring men förstår att det finns flera olika sätt att ta hand om dessa träd. Jag tycker att pilarna är väldigt fina som de är, men kronorna tar upp stor plats och skuggar stor del av trädgården. Skulle kunna tänka mig att beskära dem för att få mer av det klassiska knotiga utseendet men skulle gärna höra vilka olika alternativ jag har. De tjockaste grenarna är ca 7cm i diameter, men få grenar är så tjocka – är det stor risk för röta vid beskäring?
Är alternativen jag har att antingen beskära samtliga grenar alternativt att låta träden vara som de är – eller finns det fler alternativ för hur pilarna ska tas om hand och beskäras?

Tack på förhhand!
Huggorm
Det är ju svårt för oss att förstå hur träden ser ut utan att få se någon bild. Googla på "hamling", för att hamla är vad man brukar göra med vitpil i främst Skåne. Men om dina går att börja hamla när de har så grova grenar vet jag inte. Annars kanske det är bollpil eller någon annan sort du har, som inte är lämplig för hamling.
MLW
Försökte ladda upp bilder men fick det inte att fungera pga bildernas storlek.. Förstår att det hade underlättat smile.gif Det ser ut som att hamling är påbörjad på träden. Kanske får anlita en expert så att det blir rätt gjort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon