Full version: Päronträd
Coaskkis
Hej!
Jag undrar om någon har erfarenhet av självpollinerande päronträd? Ingen plantskola i närheten av mig har hört talas om det, men jag har läst på nätet att det finns flera sorter. Är det värt att beställa ett? Vilken sort i så fall? (Jag menar inte familjeträd, för de är ju också "självpollinerande" )
Jag bor i Östergötland som har zon 2-3.
Njut av sommarens sista tid!
Huggorm
E-planta har flera förslag i sin pollineringstabell. Kolla de sorter som har 25 eller 26 i sin pollineringslista.

http://www.eplanta.com/Customer/Egreen/fil...abell_paron.pdf

Men det blir alltid bättre fruktsättning om ett pollinerande träd finns tillgängligt
Jan af Lisö
Bor du på en öde ö eller mitt i skogen ? Normalt finns det väl andra päronträd i din närhet som borde kunna bidra med pollen ?

Se till att du köper en sort som smakar väl och trivs i din växtzon. Sen är det bara vänta i drygt ett decennium tills trädet börjar producera...
Coaskkis
Tack Huggorm. Listan har jag sett tidigare men inte sett att några av dessa är självpollinerande.
Jan, jag bor ute på landet i ett väldigt litet samhälle där det är ont om päronträd.
Huggorm
Det är inte så tätt mellan päronträden i min del av landet i alla fall. Det går nog 50-100 äppelträd på varje päronträd här. Och sedan gäller det ju att befintliga päronträd passar till befruktning...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon