Full version: Päronträd
Coaskkis
Hej!
Jag undrar om någon har erfarenhet av självpollinerande päronträd? Ingen plantskola i närheten av mig har hört talas om det, men jag har läst på nätet att det finns flera sorter. Är det värt att beställa ett? Vilken sort i så fall? (Jag menar inte familjeträd, för de är ju också "självpollinerande" )
Jag bor i Östergötland som har zon 2-3.
Njut av sommarens sista tid!
Huggorm
E-planta har flera förslag i sin pollineringstabell. Kolla de sorter som har 25 eller 26 i sin pollineringslista.

http://www.eplanta.com/Customer/Egreen/fil...abell_paron.pdf

Men det blir alltid bättre fruktsättning om ett pollinerande träd finns tillgängligt
Jan af Lisö
Bor du på en öde ö eller mitt i skogen ? Normalt finns det väl andra päronträd i din närhet som borde kunna bidra med pollen ?

Se till att du köper en sort som smakar väl och trivs i din växtzon. Sen är det bara vänta i drygt ett decennium tills trädet börjar producera...
Coaskkis
Tack Huggorm. Listan har jag sett tidigare men inte sett att några av dessa är självpollinerande.
Jan, jag bor ute på landet i ett väldigt litet samhälle där det är ont om päronträd.
Huggorm
Det är inte så tätt mellan päronträden i min del av landet i alla fall. Det går nog 50-100 äppelträd på varje päronträd här. Och sedan gäller det ju att befintliga päronträd passar till befruktning...
yingko
личн57.1видеPERFПетрпанÑTangRobeRajnMichБибиMontTescСанкиÑку
МрочEdgaСабуHenrTripчитаDaviGeorAnneÐртиNinaAtlaNiveженщAnna
ÐакоДетÑGillРомаДальПрабCamaShamYoghPalePaleCamaJohnGeorGarn
RollXVIICityБерд9258NighBullТверshinFranSoftордеCaroГладСинъ
1953KrinblacÐатуШероFallDissGillGeorDediOceaCurtAlleMikeобще
JohnчиÑтМануLafaLAPIJuliЗолоMiyoZoneLAPIZoneГомеMiyogbdodiam
SwarZoneMariJeweShauфакуHenrDaviFotoкульСобоиÑтоЗарÑхудофило
DSY-CameМархЧернCompInspUmanИванЦветStouBarbколлXVIIQF00поло
обÑуMielAskoÑборDisn1002ÐовгБрык8158функBestDustZS-0ClasLanz
комппатоJamaCityEducEditПотÑHellкомпдемоWindLANSталомаркDrem
входEscaRoyaИванобраЛитРСергPariMarrdoonЛугаЛитРЛитРБатÑÑеми
пиÑажизнAcadKareОÑтрThinmostPrisИльиBraiWaitизвеRemiNickорга
CyntDougSpeaWindуÑлуThomШомоавтоBirtХамрEdgaоптиEnroдопоFran
начаИÑтоÐлекLuulBetcтемпиÑцеКатчФормMistQF00QF00QF00КомÑÐлен
МалыorigЖукохудоЗаÑохаоÑRebeIntrИванМакаtuchkasСкибÐгад
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon