Full version: Köpa växthus?
Madeleine1
Någon som har erfarenhet av växthus från Skånska Byggvaror? Jag funderar på att köpa växthus och blev tipsad att titta närmare på dem. Dock inte av en person som köpt därifrån utan han hade bara varit inne på deras hemsida och kikat. Så jag är mycket nyfiken på om det är någon som har någon erfarenhet. rolleyes.gif
TeliaNet
vekar ligga på samma prisnivå som willab.
tror du ska hålla dig till willab för de kan sin sak.
skånska byggvaror verkar dock ha pressat priset lite på det minsta.
rek. ett med plast fönster för det håller värmen och är mer tåligt.
Madeleine1
Dags att väcka liv i länken igen. Det kan ju ha hänt en del på precis två år... biggrin.gif Fantastisk tajming!

Jo... Nu är vi till slut inne på att köpa växthus i alla fall. Jag har åter igen sneglat på Skånska byggvaror - Odla 8 - och undrar om det är någon som har erfarenhet av deras växthus.

Jag vet inte riktigt om jag ska välja plast el. glas. Glas är betydligt snyggare, men kanske lite opraktiskt? Hur ser ni på det? En av anledningarna till att jag gillar deras växthus är också att de har en bred och bra dörröppning där man till och med skulle kunna få in en skottkärra. Men det kanske det finns fler märken som har.

Så... tips och råd mottages tacksamt. Vi har plats för ett växthus som är max ca 3.5x3.5 m.
kerstin z5-6
Då skulle jag fundera o planera om det verkligen inte går in ett större ..
det blir en bastu sad.gif
Madeleine1
...menar du att 10 m2 eller mer är idealet? Hur "bastigt" blir det (vad får det för konsekvenser...)?
kerstin z5-6
Jag har haft ett 8 kvm , mitt första -det var hett , men två luckor + dörren öppen hela sommaren gav tillsammas med fläkt dygnet runt en någorlunda miljö
Gränsen går nånstans vid 10 kvm - då är luftvolymen tillräckligt stor , -kan man höja takhöjden med lecablock eller köper ett med bra takhöjd, är det ännu bättre .
Ett litet -blir redan i april maj en stekhet bastu på dagen + 40 och ev en iskall på natten -så fläkt med värme behövs -och tempskillnaden mellan dag o natt blir enorma
Vid + 30 börjar växterna må mkt dåligt o rötterna dö
I mitt nuvarande 20 kwm har jag +25 grader i z5-6 kl 11 på fm -det står inte ens i söderläge.Vi har fortfarande 50 cm snö
jag har värmefläkt -den går bara på natten ..

dessutom -vad ryms i växthuset- 4 tomathinkar? Vad vill du Odla? I det du funderar på blir det .. ingen stol , ingen martinihylla med radio -man måste njuta lite med -Växthus .. de blir alltid överfulla av växter -storleken egal .. men börja inte med ett för litet -det blir en besvikelse ..kanske .. smile.gif
I mitt 8 -stog jag på ett ben kastade ut 10 flak växter bara för att överhuvudtaget komma in o vattna ... å andra sidan är alla inte lika frögalna som jag
men luftvolymen är viktig smile.gif
Lycka till med köpet biggrin.gif
katah
lyssna på Kerstin ! hon kan detta
Jag kan bara nicka, mitt växthus är 13 kvm och det är med nöd och näppa jag klarar med den ytan! man vill verkligen kunna sitta där och njuta också!
Madeleine1
Vi ska nog kunna få till det till att bli ett lite större... biggrin.gif:

Hur placerar man lämligen ett växthus i förhållande till solen?

Det här med mer än 10 m2 är ju en väldigt "etablerad" kommentar och uppfattning (och jag har hört det så ofta och av så många att jag börjar tro att det är sant - utan att jag har några egna erfarenheter rolleyes.gif). Men jag är dock ändå lite nyfiken på om det finns någon i detta avlånga land som är nöjd och får det att funka med ett mindre - och hur man i sådana fall burit sig åt.
christina ödahl
Jag köpte mitt växthus från hobbydrivhus och det funkar kanon bra. Har haft det år nu och jag är supernöjd med det. Var lite orolig i vintras med all snö som låg på taket men det var inga problem. Jag kollade igenom hela marknaden innan jag bestämde mig. Valet avgjorde delvis på priset 7.900 kr för 10,5 kvm finns ingen annan som kan matcha det priset och dels fick jag kanon bra service när jag köpte det vilka rekommendationer jag fickoch inte minst när jag byggde upp det. För visst är det lite pyssel att bygga upp det.

Jag kan klart rekommendera hobbydrivhus biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
uno
Jag är väldigt nöjd med mitt Helium från Classicum. 384x384 med sidohöjd 201 cm, bred skjutdörr och 6 takfönster. Ett hus med kraftig aluminium-stomme. Vad jag ångrar är att jag inte valde stalldörr i stället för skjutdörr.
Eftersom jag odlar i hinkar/spänner har jag ännu inte haft inne någon skottkärra i huset. En stalldörr är tätare än en skjutdörr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon