ritva1950
Hej!

Jag undrar vart någonstans gör jag fel?

jag köpte en körsbärspaket från sverige och åt upp allt, sedan tog jag en frö av körsbären och tvättade den i kallvatten i 10 minuter sedan satt jag ner den i krukans jord, men än efter 1 månad har den inte grott upp? vad för fel gör jag ?

Jag gjorde det samma med körsbärskornellen!!

Någon som vet+

MVH ritva
Gunilla T
Det tar lång tid för frö av körsbärskornell att gro, kräver också stratifiering ;

http://handbok.alternativ.nu/Odling/Frukt_...%C3%A4rskornell
ritva1950
någon annnan?
Huggorm
Du har redan fått rätt svar. Kärnorna kräver vinterkyla/stratifiering för att gro. Ställ krukan ute över vintern, eller gräv ännu hellre ner den så jorden kommer i nivå med den runt. Täck med lite löv i höst för bra isolering så gror det nog till våren.
ritva1950
CITAT (Huggorm @ 17-08-2017, 21:31) *
Du har redan fått rätt svar. Kärnorna kräver vinterkyla/stratifiering för att gro. Ställ krukan ute över vintern, eller gräv ännu hellre ner den så jorden kommer i nivå med den runt. Täck med lite löv i höst för bra isolering så gror det nog till våren.

behöver de båda polleineras på våren ???

om så hur gör man?
Gunilla T
Ett frö kan inte pollineras, enbart blommor. Det tar åtminstone fem år innan plantan är mogen för att blomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon