Full version: Insektshus
Kajsa
I Julas fick jag ett insektshus av sonen och det sattes upp i våras, dom små bamburören har fyllts med pollen kan jag se. Bina ser små ut som flyger in. Min fråga, hur lång tid tar det för småbina att flyga ut, äter dom sig ut på två veckor, eller tar det hela sommaren ? Har fått olika svar från flera och på nätet hittar jag inget svar.

Någon som vet ? Någon sa också att dom bin som fötts i trädgården stannar kvar ?
Gossen Ruda
Det finns inte ett svar för det varierar. Normalt för solitärbin är att båda könen kläcks någon gång under våren-försommaren. Efter parning samlar honorna pollen och bygger celler där ett ägg läggs. Larven äter av pollonförrådet men sen finns olika varianter. Larven kan vänta till nästa vår med att förpuppa sig och sen kläckas. Den kan även övervintra som puppa för att sen kläckas nästa år eller den kan förpuppa sig och kläckas redan på hösten men sen väntar den till våren med att komma fram.

Några andra har en annan livscykel. De övervintrande och parade honorna bygger bon på sommaren som ovan. På eftersommaren kläcks alla bin, hanar och honor. Efter parning dör hanarna medans honorna övervintrar för att sen bygga bo nästa vår. Så gör ett av våra vanligaste bin, Lasioglossum morio eller Metallsmalbi. Storlek ca 5 mm.

Sen finns det även en helt annan insektsgrupp som bygger i hål i trä och det är rovsteklar. Livscykeln är som i första stycket om bin. Dessa stekelhonor förser bona istället med paralyserade smådjur av olika slag för larverna att äta på. Bin anses fö härstamma från rovsteklar men som bytt uppfödningsmetod.

Till sist kanske jag skall påpeka att det är faktiskt en minoritet bland bin och rovsteklar som bygger i trähål, de flesta gräver ut bohål i jord eller sand.

Huruvida bina stannar i trädgården är svårt att säga, är miljön bra flyger de inte långt iaf.
Kajsa
Tack för ett långt och intressant svar, inte alls så enkelt som jag trodde. Det har varit mycket roligt att gå förbi insektshuset i sommar och se dom små rören fyllas. På " andra våningen " av huset är bamburören större och där har ingen fyllt igen något, där blir man lite fundersam ?
Du verkar så duktig så jag ställer en ny fråga.
Gossen Ruda
CITAT (Kajsa @ 16-08-2017, 22:28) *
Tack för ett långt och intressant svar, inte alls så enkelt som jag trodde. Det har varit mycket roligt att gå förbi insektshuset i sommar och se dom små rören fyllas. På " andra våningen " av huset är bamburören större och där har ingen fyllt igen något, där blir man lite fundersam ?
Du verkar så duktig så jag ställer en ny fråga.

Fråga på. Beträffande de större rören så är de kanske tänkta till tapetserabin av släktet Megachile. Det kanske inte finns såna där du bor helt enkelt.
Kajsa
Jo nu ska du få höra, jag joggar och ibland på stigar. Förra sommaren kom jag ner till ett gammalt grustag och i grusslänten ( branta sandkanter ) hade Länsstyrelsen satt upp en liten skylt att här fanns det Tapetserarbin som skulle vara mycket ovanliga och dom samlade pollen numera av tistlar ( förr vädd men den är mera ovanlig )Sprang förbi ganska nyligen och tänkte att jag skulle få se något bi. Såg inga tistlar men många andra blommor. Platsen är svårhittad längs Badelundaåsen.

Men att dom bemödar sig med en liten skylt med foto av detta ovanliga bi tyckte jag var roligt.

Med tiden ska jag väl se vem som flyttar in i de större hålen.
Tack för svar !
Gossen Ruda
Då anar jag att du bor i närheten av Västerås för där har Stortapetserarbiet Megachile lagopoda en av sina få boplatser.
Kajsa
Stämmer, men jag har ännu inte sett biet men jag springer förbi där fler ggr i år, så kanske en dag.
Gossen Ruda
Nu är det nog för sent för i år, det har sin topp i mitten på Juli.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon