Full version: Gödsla bailika?
henrikj
Hej,
jag har några krukor basilika som jag gärna skulle vilja få att växa lite snabbare. Jag har Bio Bact-gödsel, skulle jag kunna använda det och är det isåfall nåt man ska tänka på? Har hört nånstans att man ska vara försiktig med gödsel på kryddväxter men hittar inte information om det nu. Nån som har erfarnhet av detta? Skulle vara så kul om jag fick det att växa bra i mitt lilla västvända fönster.
Åsa, mälardalen zon 2
Basilika brukar gå utmärkt att göda med vanliga krukväxtnäringar. Vattna gärna med en svag dos ofta istället för att chocka växten med full dos någon gång ibland. Har du basilikan fortfarande i de där små köpekrukorna plantera om dem i större krukor det brukar också sätta fart på basilikan. Jag brukar uppgradera krukstorleken flera gånger och man kan få jätteplantor på sommaren när de kommit upp i krukor som är på några liter.

Det du har hört om gödsel och kryddväxter gäller nog bara fleråriga kryddväxter utomhus många av dem vill ju ha det lite magrare jord + gödslar man för sent kan de få svårt att avmogna och då klarar de vintern sämre.
henrikj
Hej och tack för ett snabbt svar,
jag har satt dem i 16-cm krukor men de skulle alltså växa bättre om jag planterar om dem i en större kruka om någon månad kanske? Hur ofta kan jag gödsla och vad är en svag dos?
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan gödsla varje gång du vattnar om du vill. Ju oftare du vattnar med gödning desto svagare dos. Ska du vattna med gödning varje gång borde 1/2 tesked biobact per liter vatten räcka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon