annemonn

Hej! Jag är egentligen mycket trädgårdsintresserad men delar sommarstuge-trädgården på 500 kvm med en förälder 50 mil ifrån staden där vi bor, och resten av familjen är knappt där. vi trivs på stället och är ibland där tillsammans, ibland i olika perioder men vi är där kanske max 2-3 veckor per säsong, gemensamt..Jag har blivit tilldelad mesta trädgårdsansvaret pga mitt intresse. Så det är i stort sett jag som är "ansvarig" för trädgården. Jag är där kanske 1-2 veckor per säsong, och ganska sent i år. länge har den typ skött sig själv med lite ogräsrensning, men har nu efter flertalet år av det här systemet blivit mera ogräsverkstad än den sommardröm jag planerat för i teorin varje år sen jag var 20..har liksom ofta annat att göra på sommaren, men vill såklart gärna ta hand om vår fina trädgård så bra jag kan.
har väldigt dålig ekonomi så det kräver mycket investering varje försommar från min sida i den budget jag icke har för att nyplantera, köpa plantor och nyanlägga, och det är mycket nytt jag skulle vilja plantera ut men ej har råd med.
hursomhelst, har bara varit här i augusti i år och allt är väldigt uppväxt, ogräs och murgröna överallt. jag vill ju så gärna göra fint och börja tidigt nästa år, kanske har råd då tongue.gif, hursomhelst hyfsa till det och få det grundfint för plantering. lång historia kanske, men ville ge er lite underlag för läget och nu undrar jag vad en kan göra nu i mitten av augusti för att göra så fint som möjligt med de små medel en har och hur en förbereder bäst för nästa säsong..?
Gunilla T
500 kvm är ju inte så stor tomt men ändå alldeles för stor att hålla ordning på om man inte kan avsätta mer än några veckor per säsong. Det finns inga självgående trädgårdar utan då får man kanske acceptera en ren naturtomt.

Det du kan göra är att iordningställa en kompost för allt trädgårdsavfall så får du så småningom egenproducerad jord och slipper betala dyrt för (dålig) jord. Trimma ner någon yta från allt som växer, det ser genast lite trevligare ut. Kanske får du satsa på några krukor med vackra sommarblommar som du kan fröså till en låg kostnad. Men krukor måste vattnas vid torka.

Åsa, mälardalen zon 2
Håller med är man där så sällan är det nog naturtomt man får satsa på med kanske några träd och buskar istället för en massa blommor. Jag är vid min sommarstuga runt 2ggr i månaden men har ändå lagt nivån lågt även om jag gillar trädgård jag har mest bara buskar och träd + gräsmatta och en liten blomsterrabatt + jag hängde upp 2 balkonglådor iår med liten vattenreservoar i med köpta pelargoner de klarar av att torka upp lite mer än många sommarblommor. Så ogräsrensningen och trädgårdsskötseln är minimal man bara mejar ner med gräsklipparen när man kommer ut sedan kan man mest bara njuta av trädgården när man är där jag har dock 1500kvm tomt lite stort för en sommarstuga men jag och min man har varsinn gräsklippare så vi kan klara av trädgårdsskötseln rätt snabbt och sedan bara koppla av man ska ju kunna koppla av vid en sommarstuga.
Aqvakul
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-08-2017, 21:46) *
Håller med är man där så sällan är det nog naturtomt man får satsa på med kanske några träd och buskar istället för en massa blommor. Jag är vid min sommarstuga runt 2ggr i månaden men har ändå lagt nivån lågt även om jag gillar trädgård jag har mest bara buskar och träd + gräsmatta och en liten blomsterrabatt + jag hängde upp 2 balkonglådor iår med liten vattenreservoar i med köpta pelargoner de klarar av att torka upp lite mer än många sommarblommor. Så ogräsrensningen och trädgårdsskötseln är minimal man bara mejar ner med gräsklipparen när man kommer ut sedan kan man mest bara njuta av trädgården när man är där jag har dock 1500kvm tomt lite stort för en sommarstuga men jag och min man har varsinn gräsklippare så vi kan klara av trädgårdsskötseln rätt snabbt och sedan bara koppla av man ska ju kunna koppla av vid en sommarstuga.

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon