Full version: Det är höst
Gossen Ruda
Sommaren är slut. Tidigare har jag alltid suttit i en vilstol ute på kvällen, ibland under tak. Lite kvällsmys medans solen går ner. Fast inte idag. Först har det regnat av och till så luftfuktigheten är hög och sen var det kyligt också, 15 grader. Riktigt rått. Så efter ett snabbt kvällsdopp i sjön, 19 grader, gick jag in och har stannat inne. Legat i sängen och löst korsord. Laddat upp med ved till morronen.
malarmaster
jag håller med. valnöten har börjat gulna (brukar dröja till halva september) men även björkarna och lönnarna har så smått börjat skifta.
Jag tror det beror på att det oftast är mulet på dagarna så de tror att det är dags. temperaturen hjälper inte heller upp det,nere på 6-8 grader på nätterna och är det ingen sol på dagen ligger tempen runt 15.
just nu är det mulet men inget regn än o tempen visar 14 grader.
torrsommar blev det inte i år,snarare tvärtom o brunnen är nästan full.
blir det tidig höst i år o hur blir då vintern?
Gossen Ruda
Fast just idag känns det som sommar igen.
Huggorm
Sensommar skulle jag säga, ännu är inte hösten här.
Mjärden
Vi får hoppas på brittsommar i september, så att hösten inte kommer på allvar förrän framåt oktober.
malarmaster
CITAT (Mjärden @ 21-08-2017, 20:21) *
Vi får hoppas på brittsommar i september, så att hösten inte kommer på allvar förrän framåt oktober.

jag har fått lära mig att brittsommar infaller om den kommer första veckan i oktober,alltså då britta har namnsdag. är den veckan varm o go är det brittsommar,annars inte.
Huggorm
Indiansommar är också trevligt.
Huggorm
Runt 20 grader på dagarna och 10 grader på nätterna, ännu är det sommar där jag bor i alla fall. Ändå känns det lite som höst i luften, men jag kan inte riktigt sätta fingret på varför. Kanske det är att nätterna börjar bli längre?
Gunilla T
Det här vädret är mitt favoritväder. Jag gillar inte när det blir höga temperaturer och solen bara gassar och bränner. Vi har fått ganska bra med regn den senaste veckan och nu skiner solen men det blir inte kvavt och gassigt. Nästan vindstilla och luften är klar och frisk - tid för grävarbete i trädgården. Och grönytorna grönskar igen efter flera månaders brunbränt knastrande gräs.

Gossen Ruda
Jo, nu är det acceptabelt. Höstblommorna blommar och jag har tagit lite bilder. Får se om jag orkar lägga upp dem i morron eller senare.
Huggorm
Höstblommor, vilka är det? Här är det i princip bara gulsporren som blommar, samt det sista på mjölkört och ängsvädd och enstaka andra eftersläntrare
Gossen Ruda
Det kommer, förhoppningsvis. Det är rabattblommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon