Full version: Melon
henrikj
Jag har sått några melonfrön som har växt upp otroligt fort. Jag blir bara lite osäker på hur länge jag ska låta dem stå i såjorden, det har nu gått knappt en vecka och de har blivit ca 8-9 cm långa. nÄr det nåt annat man ska tänka på när man planterar om dem? Är det bra att plantera om dem i en så stor kruka som möjligt eller räcker det med en mindre till och börja med? Jag har köpt fröna utomlands och det finns inga instruktioner. Mycket tacksam för hjälp!
Åsa, mälardalen zon 2
De borde gå bra att plantera i större kruka (var försiktig med rotsystemet). Det borde gå bra med en 13-15cm kruka just nu och uppgradera sedan succesivt allt eftersom plantorna växer.

Du är en aningen för tidig med melonsådd melon sås 4-5v innan utplantering och marken ska vara uppvärmd (ca +15C) när de planteras ut + melon tål ingen frost så man kan inte plantera ut så tidigt ifall man inte har uppvärmt växthus. Men det går nog bra ändå även om du är lite tidig med sådden men plantorna kan hinna bli ganska stora innan du kan sätta ut dem permanent.

http://www.odla.nu/vegt/melon.shtml
henrikj
Tack för ditt svar!
Skulle det gå att behålla några plantor inomhus och få skörd i en riktigt stor kruka eller behöver den mer utrymme?
Åsa, mälardalen zon 2
Tror inte melon blir så långlivad i ett vanligt bostadsrum att de hinner sätta frukt, men på altan eller på balkong borde det gå bra att odla i STOR hink.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon