Full version: Melon
henrikj
Jag har stt ngra melonfrn som har vxt upp otroligt fort. Jag blir bara lite osker p hur lnge jag ska lta dem st i sjorden, det har nu gtt knappt en vecka och de har blivit ca 8-9 cm lnga. nr det nt annat man ska tnka p nr man planterar om dem? r det bra att plantera om dem i en s stor kruka som mjligt eller rcker det med en mindre till och brja med? Jag har kpt frna utomlands och det finns inga instruktioner. Mycket tacksam fr hjlp!
sa, mlardalen zon 2
De borde g bra att plantera i strre kruka (var frsiktig med rotsystemet). Det borde g bra med en 13-15cm kruka just nu och uppgradera sedan succesivt allt eftersom plantorna vxer.

Du r en aningen fr tidig med melonsdd melon ss 4-5v innan utplantering och marken ska vara uppvrmd (ca +15C) nr de planteras ut + melon tl ingen frost s man kan inte plantera ut s tidigt ifall man inte har uppvrmt vxthus. Men det gr nog bra nd ven om du r lite tidig med sdden men plantorna kan hinna bli ganska stora innan du kan stta ut dem permanent.

http://www.odla.nu/vegt/melon.shtml
henrikj
Tack fr ditt svar!
Skulle det g att behlla ngra plantor inomhus och f skrd i en riktigt stor kruka eller behver den mer utrymme?
sa, mlardalen zon 2
Tror inte melon blir s lnglivad i ett vanligt bostadsrum att de hinner stta frukt, men p altan eller p balkong borde det g bra att odla i STOR hink.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon