akaaswe
Hej,

Jag är helt ny på det här med odling men har ett projekt hemma där jag vill upprätta ett land för odling. Då jag är helt novis så ställer jag därför några frågor här.

På platsen där jag tänkte odla har det tidigare stått ett växthus, det är numer borta och detta utrymme har i stället används till att dumpa ogräs och annat sly från tomten vilket gjort att det är en rejäl ogräs kompost nu.

Om jag gräver bort allt som finns där nu, hur bör jag då tänka inför kommande sommar och odling, vad bör jag fylla med, det kommer säkert bli en 2-3 meter bred och 5 meter lång grop på ett djup på 30 cm innan allt är borta.

Om frågan ligger i fel kategori får gärna någon moderator flytta den rätt.

Tack på förhand!
*Stintan*
Jag har aldrig grävt bort något när jag anlagt nya odlingsland. Grävt/plöjt ytan på hösten och jämnat till på våren. Sen har jag satt potatis på hela ytan första året vilket hjälpt till att å bort massor av ogräs då jag kupat potatisraderna flera gånger. När sen potatisen var upplockad hade jag ett hyfsat land om bara var att jämna till och lite smårens innan det våren efter var dags att så allsköns fröer.
Gossen Ruda
Sen får man väl inte bortse från metoden att ta död på allt ogräs med Roundup.
akaaswe
CITAT (*Stintan* @ 24-08-2017, 08:32) *
Jag har aldrig grävt bort något när jag anlagt nya odlingsland. Grävt/plöjt ytan på hösten och jämnat till på våren. Sen har jag satt potatis på hela ytan första året vilket hjälpt till att å bort massor av ogräs då jag kupat potatisraderna flera gånger. När sen potatisen var upplockad hade jag ett hyfsat land om bara var att jämna till och lite smårens innan det våren efter var dags att så allsköns fröer.

Hej,

Tack så mycket svaret! Då får det bli så det första året och sedan bygga några pallkragar till övrig odling.

Huggorm
Inte gräva bort nuvarande jord, det måste ju vara fin kompostjord där nu. Antingen kör potatismetoden eller bara täck i en eller två omgångar.
Mjärden
CITAT (*Stintan* @ 24-08-2017, 08:32) *

Det är inte alltid vi är överens, Stintan, men i det här fallet håller jag med, precis den metod jag använt och som fungerat bra. tummenupp.gif .
Består marken av gräs brukar jag skära ut torvor och vända på hösten, så hjälper frosten på vintern till att luckra upp dem och då går det lättare att ta upp och skaka ur jorden på våren. Men i det här fallet verkar det bra förberett, då marken är täckt med rens från trädgården, så det borde ha goda förutsättningar att anlägga ett land där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon