Full version: Höstblommor
Gossen Ruda
Jag sa ju lite försiktigt att jag kanske skulle lägga ut lite bilder och här kommer de. Börjar med utsikten från min trappa.

Några närbilder och förklaringar. Solbrud. Något högre än vad som sägs, lika långa som jag själv.

Sköldpaddsört. Också den hög. Men fin.

Vaxklocka.

Rudbeckia, någon sort. Normalhög, dvs 2-3 meter. Fin men måste ha stöd, och hållas efter.

Klippstånds tror jag den heter, kallar den för Desdemona som är sorten. Fin fjärilsblomma som ses på bilden nedan. Jag hade 3 amiraler som var där och bunkrade. 4 citronfjärilar innan en trollslända knep en.

Ett gäng flox lyser upp på ett annat ställe.

Bengalow
Det är en grann bild på fjärilen!!
Är du säker på att det är Rudbeckia som du har stängslat in? Så ser inte mina ut! Sköldpaddsörten är en favorit hos oss.
Gossen Ruda
Jo, det finns många Rudbeckior. Efter lite googling tror jag att den heter Rudbeckia laciniata var hortensia.
Bengalow
Ja, där ser man! Klippstånds var också fin. Liknar en lilja.
Gunilla T
Fin blomning i höstträdgården Ruda!
Erra
Klippstånds måste jag skaffa till nästa år..
Håller på att bygga upp min trädgård med sånt som älskas av fjärilar och bin.
Vackert!!!!
Mjärden
Bilden med fjärilen på floxblomman är en riktig fullträff. tummenupp.gif Den skulle du framkalla och inrama så du kan se den under den mörka delen av året, ett av naturens konstverk som lätt glöms bort.

Är det sköldpaddsörten som blommat så rikligt även utanför trädgårdar. På min cykelrunda finns det en raksträcka på nästan en km med rikligt med gula blommar, som ser ut som de här. Jag har njutit av både blomprakt och blomdoften (honung) när jag cyklat förbi. Kan inte minnas att dessa blommor varit så rikliga som i år tillsammans med en annan sorts höga gula blommor, som jag inte vet namnet på.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon