Full version: Bästa komposten?
La Strega
Vi ska anlägga en kompost....har sett att det finns såna som liksom soptunnor? på hjul...verkar ju smart med en mindre som går å flytta...förr hade vi en jättestor kompost av plank...men träet multnade sönder till slut...såg i en katalog att det fanns av nät, som en stor "bur"...vad är bäst?

*hon som inte kan nåt om kompostering*
Åsa, mälardalen zon 2
Vilken typ av kompost som är bäst beror på vad det är man ska slänga i dem. Själv har jag en sån där grön plastkompost med lock som jag slänger vegetabiliskt hushållsavfall i + finfördelat trädgårdsavfall. Den står på marken på ett nät, maskarna kan krypa upp i komposten och ner i marken när det blir för varmt eller kallt. Denna tycker jag fungerar bra för mina behov men den är inte råttsäker så man kan inte slänga kött och fiskrester i den.

De där nätkomposterna har aldrig fungerat för mig de blir för torra jag har gjort om min nätkompost till jordsikt + några delar ligger under komposten som extranät det fungerar den bättre som.

Om det är så att du har vanlig sophämtning och funderar på att kompostera det mesta av avfallet från köket. Ta reda på om du kan få sänkt sopkostnad ifall du komposterar i godkänd kompost ibland kan man få sänkt sophämtningskostnad med flera hundralappar om året. +Ibland säljer kommunen eller sophämtningsbolaget rabatterade komposter som är godkända för kompostering av hushållsavfall.

Man kan ju också göra komposter av pallkragar de håller i flera år även om de brukar förmultna med tiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon