Bruning!
01-09-2017, 06:10
[attachment=87511:IMG_9312.JPG]Hej! Ny p detta forum och ny p att ta hand om mina rosor. Rosen p bilden (r det en s kallad kltterros? Buskros? Stamros?) r fruktansvrt vildvuxen och vxer snabbt som tusan. Har frskt beskra riktigt tufft i musronens tid under ngra r. Det klarar den uppenbarligen, men blir inte vackrare av det. Kan jag beskra ner den nu, riktigt rejlt? Finns det en chans att f den att blomma "lngre ner" till nsta eller nstnsta r? Fr att dels slippa lnga grenar med blommor lngt upp ver grannens garagetak och dels slippa den fula nakna stammen. (Har satt clematis som ska f klttra runt stammen, men den har inte kommit s lngt n.)
Tacksam fr all ev input!
Gunilla T
01-09-2017, 06:30
Du kan klippa ner den till vren s den kan brja om frn brjan men tyvrr tror jag resultatet blir likadant. Den ser ut att st p en skuggig vxtplats och din bild visat tydligt hur den sker sig mot ljuset. Det blir inte snyggare att plantera en annan vxt fr att dlja den kala stammen och en Clematis kommer inte heller att gilla det skuggiga lget. Dessutom kommer det bli svrt att klippa ner Clematis om rosen r taggig.
S alternativet r att flytta plantan till en ljusare plats eller gilla lget.
sa, mlardalen zon 2
01-09-2017, 06:52
Jag tycker rosen ser normal ut ifall det r en klngros de har i stort sett alltid nakna knn men man kan plantera nn strre perenn nedanfr som dljer det
Bruning!
01-09-2017, 14:04
Aha, tack s mycket fr era svar! Jag vet inte om det r en klngros, hur vet man vilken sort det r?
Har inte tnkt p vntplatsens lge frut. Det r skuggigt ja. Fr klura p hur jag ska gra d!