Full version: Torka och spara frön
Mell
Hej,

Till den här sommaren tänkte jag äntligen se till att spara frön från olika blommor och kärnor från päron etc.

Hur torkar jag frön och kärnor bäst?

Hur förvarar jag dem på bästa sätt?

Hur får jag igång dem till nästa sommar?

Ska man blötlägga frön en stund innan eller inte, eller beror det på frösort?

Alla tips och förslag är välkomna.

Tack på förhand.

Mvh. Mell
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar bara vara att lägga väl mogna fröer på ett fat och låta dem torka, små frön torkar snabbare än stora. Sedan lägger man dem i papperspåsar med namn på och sedan ner i en burk och så ställs de svalt.

Hur man sedan gör för att få fart på fröerna är olika från växtslag till växtslag. En del växtslag kan förlora en hel del av sin grobarhet när man torkar fröna ex. akleja, julros, hasselört (så med dessa brukar man ofta få bättre resultat ifall man direktsår utomhus direkt då fröna mognat).

+En del växtslag vill gärna gå igenom en vinter för att gro. Ex. päron som du kan så direkt på hösten med färska frön i kallbänk eller i krukor som är nedgrävda på skyddat ställe, de gror till våren då det börjar bli varmt (samma sak gäller för äpple, plommon, körsbär).
Mell
Tack för svaret rolleyes.gif
evvy
hej! jag har nu några år på höstarna och somrarna plockat av och sparat ex vallmofrön men även andra frön och slängt ut på våren. Har sparat dem i kuvert i kylen,det har funkat bra.

Hälsn Evvy rolleyes.gif
La Strega
Vill rekomendera boken FRÖBOK-från sådd till planta av ulla hasselmark. jag lånade den på bibloteket, jättemysig bok! rolleyes.gif
Powerowic
jag hade några physalis som låg i ett år helt öppet och sen satte jag dem och de har fått rätt bra fart nu
KURT
Det har också kommit en bok som heter "Odla från egna frön" av Mona Eriksson i år

http://www.adlibris.se/shop/product.asp?is...isbn=9151839547
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon