Siggelin
Vårt trädgårdsprojekt har blivit försenat och försenat. Tomten är uppgrävd och vi planerar att rulla ut gräs så snart stenen är satt (inom 2 veckor). Då vi har en rätt kylig september är jag orolig för att det helt enkelt blir kallt för att anlägga gräsmatta. Ska ringa grärsfirma imorgon men vore tacksam för svar innan...

Bor i Stockholmsområdet.
Aqvakul
Min bedömning är att det inte bör vara några problem att lägga gräsmattan i september och kanske en eller annan vecka in i oktober (Sth - zon 2-3). I Skåne brukar det funka bra hela oktober. Men kolla med leverantören. Han bör absolut veta...
Erra
Enligt mig så är slutet av augusti, början på september den optimala tiden att så.
Jag sådde själv min gräsmatta (ca800 kvm) för ett par år sedan, i börjar på september.
Och den växte bra en bra bit in i oktober innan frosten fick den att vila för Säsongen.
Fukten på nätterna är optimal såhär års, jag fick vattna en skvätt på eftermiddagarna när jag kom hem från jobbet ibland om det varit varmt på dagen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon