Emmie92
18-09-2017, 18:05
Jag kpte en kaktus och idag nr jag kom hem hade den bara trillat snder. Jag kan inte frst varfr? Kpte den fr ungefr en mnad sen och jag har vattnat den men vldigt sparsamt. Har en sprayflaska s har i princip bara gett den 2-3 spray kanske en gng i veckan. Har jag gjort fel? Kan man plantera delarna som fallit av? Det enda jag vet om den r att det str opuntia p krukan.
Hr r bild p den!
strandskatan
19-09-2017, 08:25
Varfr den gtt snder vet jag inte, men plantera bitarna som ramlat av gr utmrkt. Bara stoppa ner i sjord eller coir, tryck till lite och sttta tills de ftt rtter och str stadigt. Sen undrar jag om duschningen r s bra, kaktusar r ju vana vid lng torka och enstaka regnperioder, inte stndig fukt. Jag vattnar mina p jorden med en "normal" skvtt vatten sdr var fjortonde dag, om jag inte ser att de brjar se sladdriga ut, d fr de en extra skvtt.
Emmie92
19-09-2017, 19:43
D ska jag testa att plantera dem, hade varit kul om den vill leva vidare! Ah okej, jag r s van vid mina ormbunkar och annat som ska vara fuktiga s jag vattnar kanske fr mycket. Vattnar du s jorden blir lite jmnt duktig d eller drnker du dem rejlt?
strandskatan
19-09-2017, 22:19
Nej, jag drnker dem inte, de fr en skvtt precis som alla krukvxter, sen tittar jag om de spnsat till sig nsta dag, r de fortfarande fr torra kan de f en liten skvtt till. Nr jag planterar om dem eller bryter av skott fr att plantera nya (nr jag tycker att ursprungsplantan blivit fr stor, jag slnger den sen nr jag ser att sticklingen tagit sig) anvnder jag en tng (kksgriptng) att hlla dem med, de sm tunna taggarna r inte behagliga att f in i skinnet!