Full version: Identifiering
FolieTanten
Hej allesammans,

jag skulle behöva er allas hjälp att identifiera denna buske som är planterad som prydnadbuske, vinterhärdig, zon 1 och ca 0,5 m hög.

Har gjort en ganska omfattande efterforskning men ännu inte funnit något som i närheten liknar den.

Har ni här någon hum om vilken det är.

Tack på förhand smile.gif
Huggorm
Finns det inga bättre bilder? Den där har ju både låg upplösning, justerade färger, text mitt i bilden och är tagen från en märklig vinkel. Skall man gissa är det något i ljungfamiljen Ericaceae där bland annat blåbär ingår, men det är närmast omöjligt att säga något säkert utifrån den bilden.
FolieTanten
CITAT (Huggorm @ 18-09-2017, 21:13) *
Finns det inga bättre bilder? Den där har ju både låg upplösning, justerade färger, text mitt i bilden och är tagen från en märklig vinkel. Skall man gissa är det något i ljungfamiljen Ericaceae där bland annat blåbär ingår, men det är närmast omöjligt att säga något säkert utifrån den bilden.

Jag försökte ladda upp originalstorlek men den var för stor för att godkännas, och några justerade färger är det definitivt inte, solen sken skarpt och vinkeln förstår jag inte hur det kan vara ett problem när de är tagen snett underifrån för att få med så mycket av bärets utseende.
Gunilla T
Bilder av växter blir alltid överexponerade i starkt solsken. Pröva med nya bilder i bättre ljus av hela busken och av detaljer. Det är alltid svårt att identifiera växter utifrån bild så ju bättre bilder, desto säkrare identifiering.
FolieTanten
CITAT (Gunilla T @ 19-09-2017, 07:06) *
Bilder av växter blir alltid överexponerade i starkt solsken. Pröva med nya bilder i bättre ljus av hela busken och av detaljer. Det är alltid svårt att identifiera växter utifrån bild så ju bättre bilder, desto säkrare identifiering.

Tack Gunilla, men fick hjälp i från ett amerikanskt forum, det är en Lonicera nitida
Aqvakul
Som jag letat i minnet. Jag har ju sett den här i Malmö. Myrtentry brukar den väl kallas på svenska.
Gunilla T
Ja, och jag har den i trädgården i zon 2 - 3 men skulle aldrig ha kunnat identifiera den från bilden, här har den inte fått några bär.
Aqvakul
Pinsamt nog hittade jag den här också i min trädgård i Blekinge zon 1-2, men liksom Gunilla har jag aldrig fått några bär på dem. blush.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon