La Strega
som man skulle kunna diskutera med å få tips av?
Madeleine1
Kunnig och kunnig...? Men intresserad. wink.gif
Eivor på Väddö
Jag har boken. Efter att ha läst igenom den ett par gånger har jag försökt göra ett schema över tomten och dela in den i olika sektioner. fast det är inte helt lätt - det gäller ju att veta var "inflödet" ska vara. Du får gärna fråga, så ska jag försöka hitta svaren i boken. Hälsningar från Eivor på Väddö
Sylvia
Jag har också läst boken och är intresserad.......
Hannele
Tydligen inget för mej...? unsure.gif

'Vägen fram till entrén bör inte kantas av taggiga rosor som kan riva gästerna' - Jag som river mej varje morgon när jag hämtar tidninger...
Hårda och raka linjer undviks. Träd bör inte "stympas" - Hur ska det gå med min formklippning??
En åttkantig gräsmatta med en rund damm, med fontän, i mitten - Det fixar jag inte...
------------
Idealet är ett hus med trädgård åt alla håll. En fyrkantig sådan med blomsterrabatter som omgärdar en åttkantig gräsmatta med en rund damm, med fontän, i mitten. Så ser nu inte alla trädgårdsformer ut och man får göra det bästa av det man har!
Här gäller samma regler som inomhus:
Fritt framåt för fågel Fenix, större saker på vänster sida än på höger= draken ska vara starkare än tigern o.s.v. Dessa regler gäller då du står med ryggen mot ytterdörren och tittar ut i trädgården.

Trädgårdar med nivåskillnader bör ha den högsta punkten på draksidan(vänster sida, då man står i huset och tittar ut). Träd skapar enormt starka kraftfält och bör därför stå på draksidan, inte för nära huset, eller rakt fram på fågel Fenixsidan i utkanten av trädgården. Försök dock hålla den bortre delen av trädgården rakt fram någorlunda öppen, så fågel Fenixaspekten inte blockeras helt.
Låga buskar och rabatter placeras lämpligen på högra sidan, tigersidan.
Hårda linjer, t.ex. kantiga pelare kan mjukas upp med hjälp av klängväxter.

Dammar: Helst i någon rund form och inte placerad på baksidan av trädgården (förstör sköldpaddans stabilitet). De bör inte heller placeras till höger om entrédörren(inifrån huset sett) eftersom detta får husets man att titta åt andra kvinnor.
Dammar måste skötas väl - avlägsna den hellre än ha en misskött damm med dyigt, grumligt vatten eller, ännu värre, med mörkt och stillastående vatten som kanske t.o.m. är fylld med löv. Några dammar som tömmer sig i varandra anses mycket bra eftersom de tillåter qi både att cirkulera och ackumulera. Naturmaterial är bättre än plast.

Pooler: Bör ha en naturlig form - inte kvadratiska eller rektangulära för att smälta in så naturligt som möjligt i trädgårdsmiljön.
Vägen fram till entrén bör helst vara mjukt böjd och utan hinder för framkomligheten såsom nedhängande grenar, ogräsbevuxen gång eller skräp framför huset. Den bör inte heller kantas av taggiga rosor som kan riva gästerna. Däremot är bågar bra, med klätterväxter som rosor på, som bildar portaler.
I det sydöstra hörnet av trädgården kan gärna ett apelsin- eller limeträd placeras. Symboliserar rikedom och påverkar alla i familjen till tur och framgång. Harmoniska statyetter, liljor och bambu är mycket goda Feng Shuielement i trädgården. Bambu är mycket bra att dölja garage, soptunnan, tvättställningen m.m. med och uppmuntrar qi genom att röra sig i vinden. Liljor symboliserar guld, enligt kinesiskt tradition.

En spegel i trädgården kan öppna små utrymmen och få dem att se större ut. Staket bör vara tillverkade av naturliga material. Hårda och raka linjer undviks. Träd bör inte "stympas" - skäras av i toppen - och inte sågas ner bara för att de blivit gamla och knotiga.
Svängda och mjuka former, mjuka och lugna ljud ger harmoni!
La Strega
Va kul att ni är intresserade!

Mycket fakta där Hannele..=)

behöver få in mer från vatten och eldelementet i trädgården...några tips?

måste även höja shi vid en mörk källaringång (huset är som en fyrkant, med ett hörn som fattas(ca4*4m), och där är en "liggande dörr 2*2meter på marken i hörnet) vätter dessutom åt norr (tror jag, endast morgonsol) nåt tips på hur jag ska göra där?
KURT
Är egenligen inte det minsta intresserad av FENG SHUI. Men jag kan ju inte undra hur det fungerar med FENG SHUI och skiftesbruk? Jag trodde att man då inte kunde hålla på och flytta runt saker?

Annars har vi ju mycket att lära oss från kinesiska jordbrukstekniker, bla om intensivodling och hur man recirkulerar gödsel.
Hannele
Kurt, det är väl viss skillnad på trädgård och jordbruk...? unsure.gif
KURT
CITAT (Hannele @ 26-04-2004, 13:56)
Kurt, det är väl viss skillnad på trädgård och jordbruk...? unsure.gif

Så det är bara rosorna som behöver FENG SHUI, inte potatisen?
Hannele
CITAT (Sylvia @ 25-04-2004, 21:25) *
Jag har också läst boken och är intresserad.......

Hört på föreläsning också.
Biggan_
CITAT (Hannele @ 27-09-2007, 17:20) *
Hört på föreläsning också.

Vilket år var det? rotfl.gif
Berith
Jag tycker att Feng Shui är strunt. blush.gif
gammelnalle
CITAT (Hannele @ 25-04-2004, 21:30) *
<span style='color:gray'>Tydligen inget för mej...?</span> unsure.gif

<span style='color:green'>

Dammar: Helst i någon rund form och inte placerad på baksidan av trädgården (förstör sköldpaddans stabilitet).
Dammar måste skötas väl - avlägsna den hellre än ha en misskött damm med dyigt, grumligt vatten eller, ännu värre, med mörkt och stillastående vatten som kanske t.o.m. är fylld med löv. Några dammar som tömmer sig i varandra anses mycket bra eftersom de tillåter qi både att cirkulera och ackumulera. Naturmaterial är bättre än plast.

Pooler: Bör ha en naturlig form - inte kvadratiska eller rektangulära för att smälta in så naturligt som möjligt i trädgårdsmiljön.
Vägen fram till entrén bör helst vara mjukt böjd och utan hinder för framkomligheten såsom nedhängande grenar, ogräsbevuxen gång eller skräp framför huset. Den bör inte heller kantas av taggiga rosor som kan riva gästerna. Däremot är bågar bra, med klätterväxter som rosor på, som bildar portaler.

En spegel i trädgården kan öppna små utrymmen och få dem att se större ut. Staket bör vara tillverkade av naturliga material. Hårda och raka linjer undviks. Träd bör inte "stympas" - skäras av i toppen - och inte sågas ner bara för att de blivit gamla och knotiga.
Svängda och mjuka former, mjuka och lugna ljud ger harmoni! </span>

Att poler inte bör vara formade med "hörn" beror nog snarare på att det blir enklare att rengöra... !!????
och att dammar och pooler måste skötas... är inte detta bara "sunt förnuft"...

"Tre saker finns det för lite av: Rent vatten, empati och sunt förnuft"

b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon