Full version: Blomfluggor
marie2002m
Alltid har man väl haft lite problem med blomfluggor men på något sätt tycker jag att dem blivit fler i år. Dem är väl inte några Skadedjur men det är inte roligt att ha dem i överdrift. Därför undrar jag om det finns någon snäll själ här på forumet som kan ge mig råd hur jag blir av med dem eller iallafall minskar antalet.
Glad för alla svar.... rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Är det de där små svarta flugorna som irrar runt krukväxterna så är det sorgmyggor du har (blomflugor hittar man inte inomhus bland krukväxterna de är stora och getinglika) och dessa är ett skadedjur. Deras larver tuggar på rötterna och kan förstöra frösådderna helt.

Det mest effektiva sättet jag provat (+ det miljövänligaste) är nematoder som vattnas ut i krukorna.

http://www.wexthuset.com/default.asp?sp_pi...sp_product=1033
marie2002m
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,25-04-2004, 14:30)
Är det de där små svarta flugorna som irrar runt krukväxterna så är det sorgmyggor du har (blomflugor hittar man inte inomhus bland krukväxterna de är stora och getinglika) och dessa är ett skadedjur. Deras larver tuggar på rötterna och kan förstöra frösådderna helt.

Det mest effektiva sättet jag provat (+ det miljövänligaste) är nematoder som vattnas ut i krukorna.

http://www.wexthuset.com/default.asp?sp_pi...sp_product=1033

rolleyes.gif Tack Åsa jag ska genast prova detta medel finns väl i plantage att köpa? annars letar jag.
Tack ännu en gång
M V H Marie
*Felix matte*
Här fick jag hjälp

Inte en enda irriterande fluga efter den behandlingen biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
MariaS
Jag fick ett tips en gång och har därefter ALDRIG haft blomflugor.
En dosa grovsnus uppblandat i 10 liter ljummet vatten. Doppa hela blomkrukan i blandningen så krukan blir genomvattnad.
Effekten blir smile.gif inga flugor, och växterna växer som aldrig förr.

MariaS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon