Hejsan,
Har 140 plantor avenbokhck runt huset. Hcken r 6 r gammal och vxer s det knakar utom p ett stlle.
10-15 plantor mr inte s bra. Dom r tunna i stammen och har glest med bruna blad.
Bilden med garaget visar vlmende plantor utmed garaget. Grnsen mellan vlmende och ikke vlmende plantor r tydlig.
Ngon hr med id vad detta kan vara och vad man kan gra?
//Mats
[attachment=87603:IMG_2094.HEIC.jpg]
[attachment=87604:IMG_2097.HEIC.jpg]
Gossen Ruda
04-10-2017, 11:03
Jag kan tnka p ett par orsaker. Blser det mycket frn hger i bild? I s fall kan det vara uttorkning. Frekommer det saltning p garageuppfarten? Saltet kan i s fall rinna ner i jorden och skada rtterna.
Gunilla T
04-10-2017, 15:39
Omjligt att sga vad som orsakar problemet s det fr bli ngot av en gissning. Det ser ut som om vxterna r planterade i en vldigt smal rnna dr asfalt tcker ena sidan och kan jag ana att det r markduk som syns? Det blir dlig biologisk aktivitet under en markduk, man bryter hela kretsloppet. Det gr bra ngra r men sedan brjar vxtligheten se lidande ut.
De trd som str bakom garaget r inte utsatta fr samma pfrestningar vad gller sol och vind och har kanske hittat utrymme fr rtterna. Jag skulle ta bort ev. markduk och smstenar som ligger i kanten, fylla upp med ny jord istllet och gdsla i vr.
Gossen Ruda
04-10-2017, 19:49
Jag kan inte se ngon markduk, det som skymtar mellan hcken och smstenarna r en rad med smala betongplattor, samma typ som p uppfarten. Fast jag undrar ocks vad som finns under stenarna. Drnering kanske. D blir det inte mycket vatten som rinner ner till rtterna.
Tack fr svar och ideer.
Vi bor i sydvstra skne - s visst blser det, men vriga plantor (hcken lper runt hela huset) vxer s det knakar.
Vi har ingen markduk och vi saltar knappt eftersom vi sllan har minusgrader och sn.
Gunilla har rtt i att plantorna sett bra ut fram till detta och frra ret.
Ska vi fylla p med jord nu under hsten och gdsla till vren? Vilken jord och gdsel r att rekommendera??
Gunilla T
05-10-2017, 16:00
Ja, det skulle jag gra, har du kompostjord s r det nog det bsta att stta p nu. Om inte, ngon bra jord i plastfrpackning. Jag kan inte rekommendera ngon speciell jord, jag anvnder inte den plastfrpackade jorden.
Om det nu r planteringsgropen som r fr liten skulle jag frska utvidga platsen s lngt det r mjligt fr att ka mullhalten och ge plats fr rtterna.
Kogdsel i pse kan du ge till vren, det kar ocks mullhalten.
Gossen Ruda
05-10-2017, 16:26
Och jag hade slngt p ngra nvar Bl korn. Brukar funka det ocks.