Eva i Norrköping
25-04-2004, 13:02
Har lagt in några bilder i mitt album som jag tog när vi var i Glasgow över påskhelgen. Vad sägs om alla tomtarna och figurerna som var så prydligt arrangerade i en liten miniträdgård? Jag kunde inte låta bli att ta några bilder.....
Titta gärna på den blåblommande växten också, är det någon som har en aning om vad det kan vara?
wolkenkrabber
25-04-2004, 13:52
mjo de va fina bilder, även om trädgårdstomtar är min fiende

men det va fin camelia och så, sorry jag vet inte vad det blåa busken kan vara hoppas du hade det trevligt där nere
Vilken vacker buske!! Vill ha!!

Vill också gärna veta vad det är för någonting...
Tack för titten!
Eva i Norrköping
25-04-2004, 16:51
Ja, jag tror inte jag skulle vilja ha det liknande i min trädgård. Men det var roligt att se det här, det var fantastiskt så pyttesmått allting var, och så perfekt i ordning. Själv är jag lite mer dragen åt det oordnade. Annars kan jag verkligen rekommendera Glasgow som resmål, väldigt trevlig stad, och skottarna är hemskt trevligt folk, hjälpsamma och så. Bra nu när Ryan Air flyger dit från Nyköping, det kostar en spottstyver.
Fyndade förresten på en marknad, en fantastisk groda i gammal ärgad koppar, ca 50 cm hög, den står på bakbenen och håller en skål ovanför huvudet. Svårt att beskriva, får nog lägga in en bild på den. Men den kommer att bli jättefin i min trädgård! Har aldrig sett något liknande förut.
Busken, tror jag är en säckbuske, Ceanothus "Blue Mound". Den är otroligt fin.
Men jag har aldrig sett den i verkligheten.
Jag gillar lite pynt i trädgården, men det här var väl lite i överkant?
Eva i Norrköping
26-04-2004, 19:55
Jag tittade på några bilder av säckbuske på nätet, men de stämmer inte med den här som jag fotade. Den var liten och krypande, kanske en halvmeter bred. Blommorna var små och satt väldigt tätt över hela den lilla busken. Säckbusken ska blomma i juli-augusti också, den här blommade ju nu i april. Så det är fortfarande ett mysterium...!?
Hannele
26-04-2004, 20:02

Helt underbart, Eva,
detta var helt i min stil.
Ordet smak ska man kanske inte använda...
Eva i Norrköping
26-04-2004, 21:13

Ja, visst är det härligt! Faktum är att jag köpte mig en liten tomte, och jag hoppas SÅÅ på att han ska lbi kidnappad och få åka världen runt och skicka mig vykort...
CITAT (Eva i Norrköping @ 25-04-2004, 14:02)

Har lagt in några bilder i mitt album som jag tog när vi var i Glasgow över påskhelgen. Vad sägs om alla tomtarna och figurerna som var så prydligt arrangerade i en liten miniträdgård? Jag kunde inte låta bli att ta några bilder.....
Titta gärna på den blåblommande växten också, är det någon som har en aning om vad det kan vara?
Eva, jag vet att detta inlägg är gammalt men jag har svaret på busken för jag vill ha den jag med. Det är en Ceanothus - (eventuellt en Cascade Blue). Underbart vacker och finns i olika varianter. Men troligtvis fungerar den enbart i Zon1.
anna_rispan
19-05-2007, 13:09
Vad roligt! Jag hade ju inte hitta de där tomtebilderna annars! Det var fiffigt med den klättrande tomten i murgrönan. Sånt gillar jag.
zaaritha
19-05-2007, 17:14
Jag ser inget album--vad gör jag för fel?
Klicka på "Eva i Norrköping" så får du upp en lista där du hittar "Mitt gamla album ". När du går in där så hittar du alla bilderna.
Farbror Blå
20-05-2007, 07:51
Inga tomtar på mina tomter
Trädgårdstomtar...

Tänker på filmen "The Full Monty" ("Allt eller inget").
Skottland blir det nog att jag åker till framöver, troligtvis nästa vår. Inte Glasgow, men Edinburgh. Hoppas finna blomster och trädgårdar att beskåda där också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.