Hej
Har sedan några veckor tillbaka konstaterat att min tomatdjungel på balkongen har börjat mögla, men eftersom det konstaterats så sent på säsongen och tomaterna inte är angripna och fortsätter mogna så har jag inte vidtagit någon annan åtgärd än att klippa bort de döda bladen. det verkar troligt att det är bladmögel, då de första tecknen är vita fläckar på bladen och det tenderar till att spridas nerifrån och upp i växten. Jag har odlat tomater i många år och aldrig haft problem tidigare, därför tror jag inte på någon form av näringsbrist eller misskötsel.
Det jag vill försöka reda i är hur jag förebygger liknande angrepp inför nästa säsong. Läst att just bladmögelsporerna dör med värdplantan, men ofta kan sporer och virus överleva i jorden och angripa en ny planta av samma sort där nästa år.
Eftersom jag är så förtjust i mina tomater och att inte kunna odla dem inte ter sig som ett alternativ funderar jag nu på vad jag kan göra för att minska risken inför nästa år. Den givna tanken är att byta jorden i odlingslådan. Det blir ett rätt stort och slabbigt jobb då den är platsbyggd och inte låter sig lyftas bort om man inte tömmer den först. Det blir till att skyffla ner den i sopsäckar och transportera bort över balkongräcket.
Hur hade ni gjort? Vad för tips och erfarenheter finns det att dela med sig av?