Full version: Lera
Shaggy
I vintras köpte jag ett hus och har nu börjat försöka "få ordning" på trädgården. I trädgården finns ett litet land som troligen använts till att odla grönsaker i för många år sedan (nästan helt igenvuxet med gräs, lupiner och smörblommor). Igår och idag har jag försökt få fram jorden i det här landet men resultatet blev klent. Marken består av ren, tung rödlera.
Vad ska jag göra för att förbättra jordkvaliteten? Jag har beställt kogödsel från en bonde men den kommer ju troligen lukta endel så tanken var att gräva ner den så snart jag fick den (skulle komma nångång nu till veckan). Nu funderar jag på att avbeställa gödseln eftersom jag inte orkar gräva upp allsamans nu. Jag har lyckats gräva ca 3 m2 och då ingår enbart bortrensning av lupinerna. Resten av ogräset är helt omöjligt att få bort om man inte ska ta till att skala av det översta 10 cm av lertäcket, dessa har jag nu enbart vänt upp och ner på. Min senaste ide är att plocka med mig lite gödsel hem från stallet varje dag (för att otka gräva ner i samma takt som jag tar hem det). Tyvärr står hästarna där på spån och det är ju inte så bra i odlingsamanhang men frågan är om inte vad som helst är bättre än som det ser ut nu.
Åsa, mälardalen zon 2
Har du möjlighet att skaffa pallkragar eller något liknande?? För isåfall kan du ju ta och täcka jorden på åtminstone en del av landet med svart marktäckväv och sedan ställa pallkragar ovanpå väven och odla i i ett par år (går bra att fylla dem med skit och jord) för att kväva ogräset (+ lägger du tjockt med löv och liknande på jorden innan du täcker med väven så brukar det fungera som bra jordförbättring när maskarna och mikroorganismerna omvandlar dem till jord). En del av landet kan du ju gräva och gödsla men ta då bara så stor bit som du orkar.

Gödseln bör vara brunnen (ej färsk) och är kogödseln brunnen så brukar den mest lukta jord.
Shaggy
Det var ett intressant förslag. Jag skulle nog tom kunna göra nåt mer permanent (tål att tänka på).
Kogödseln är nog inte färdigbrunnen. Tror att den är från i vintras så den är nog rätt färsk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon