Full version: Syren
Shaggy
Hur gör jag för att få en gammal uppstammad syren att börja må bra. Om man tittar på dom senaste årens tillväxt så står den nästan still i växten. En tanke jag har är att den behöver mer gödning men hur får jag ner det mitt i gräsmattan (stenhård gräsmatta på ren lera) utan att gräset suger till sig all näringen? Jag har funderat på att helt sonika gräva ett antal 30-40cm djupa hål runt busken och lägga ner lite hästgödsel i varje hål och sen trycka tillbaka gräset över gödseln men fungerar det?
Kan det vara så att syrenen har svårt att växa pga den dåliga jorden som består av ren rödlera?
Åsa, mälardalen zon 2
Har du gräsmatta runt busken gräv bort den i en cirkel runt busken och gräv sedan ner ko/hästgödsel då blir jorden både förbättrad och näringsrikare. Låt sedan jorden vara öppen runt busken och se om den mår bättre av det, ibland kan konkurrensen från gräsmattan vara negativt för buskarna.

Tung lera kan också vara negativt för busken men man kan ju förbättra jorden genom att gräva ner gödsel runt busken med jämna mellanrum + det är även bra att gräva ner lite grövre kompost ifall du har tillgång till det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon