Full version: piri pirri
abborrmaster
kan man odla sån? Rättare sagt kan man så frön ur gammla torkade växter?

/Simon
Ingrid på Västkusten
Ja visst :-) det är ju en chili :-))

Red savina habanero har visst rekordet i Guiness Book of records men om dne verkligen är den starkaste tvista de lärde,

Hälsar ingrid
Sassa
Men vad skall man ha den till? Jag har en burk och den har räckt i åratal. En bit och det slår eldslågor ur munnen. Jag är nog rätt tuff men maken och sonen brukar klaga. Det blir så starkt att man blir plågad. tongue.gif
Hälsar Sassa
Helen i Skåne
Vilken är det man använder när man gör Sambal Oelek? Är inte det piri piri? I det här hemmet ingår vitlök och sambal i snart all mat som lagas. Barnen har vant sig och tycker att de borde införa mer sådant i skolmaten... Jag kan inte LEVA utan chile! wub.gif [/FONT]
Sassa
CITAT (Helen i Skåne @ 15-01-2003, 09:03)
Jag kan inte LEVA utan chile! wub.gif

Nä just det! Man blir beroende av chilepeppar! Det lär ju innehålla nåt man blir glad av som choklad ungefär.
Men om man hottar i för mycket slår det ju ihjäl alla andra smaker.

Nu skall jag erkänna en sak! Jag är snabbnudelmissbrukare! Jag käkar snabbnudlar i stort sett varje dag, såna som man köper på kinaaffärer. En del är grymt starka! Man måste skrika när man äter dem!:lol:
Nu blir jag hungrig hälsar Sassa
abborrmaster
okej... Jag ska väl inhandla lite pirri piri då...

Hehe... Förmånga år sen lurade jag en tjejkompis att tugga på fröna... Skitkul var det smile.gif

/Simon
Jennyn
Jag läste imorse i en kokbok med Chili som tema ("Eat the heat" har jag för mig att den heter) att Sambal Oelek görs på Dutch chili. Jag tror att det är samma sort som ofta säljs som vanlig spansk peppar i affären.

Chipotle lär förresten vara rökt Jalapeno-chili. Finns det någon som vet om man kan röka den själv och hur man i så fall gör?

Undrar Jenny
KURT
CITAT (Jennyn @ 15-01-2003, 13:37)
Jag läste imorse i en kokbok med Chili som tema ("Eat the heat" har jag för mig att den heter) att Sambal Oelek görs på Dutch chili. Jag tror att det är samma sort som ofta säljs som vanlig spansk peppar i affären.

Det finns inte EN sort som säljs som "vanlig spansk peppar i affären". Det kan vara i princip vilken röd chili som hellst, den kan ha olika form också. Så egenligen skall man provsmaka den innan man köper den.
Ingrid på Västkusten
Nä piri-piri äter man itne - den är inte god helt enkelt. Däremot är Red Savina habanero god.

Man kan röka chipotle själv skall se om jag hittar länken igen :-D det måste vara en engångsrök - för att den tar annars smak av alting,
Hälsar Ingrid
abborrmaster
man kan köpa pirri piri på konsum va?

Vet att morsan haft en burk...

/Simon
habanero
CITAT (abborrmaster @ 15-01-2003, 11:09)

Hehe... Förmånga år sen lurade jag en tjejkompis att tugga på fröna... Skitkul var det smile.gif

/Simon

Om man ska vara petig så är det inte fröerna som är heta, utan väggarna de sitter på. Men delar av capsaicinet hamnar givetvis på fröerna.

//Mats
habanero
Och förresten, det finns ju både godare pepparfrukter och vackrare plantor än piri-piri.

Håller med Ingrid, vill man ha hetta, så är nog red savina ett bättre alternativ :-)
abborrmaster
CITAT (habanero @ 15-01-2003, 19:01)
CITAT (abborrmaster @ 15-01-2003, 11:09)

/Simon

Om man ska vara petig så är det inte fröerna som är heta, utan väggarna de sitter på. Men delar av capsaicinet hamnar givetvis på fröerna.

//Mats

haha hon åt ju hela biggrin.gifm Sen sa vi att det var mildare om man tuggar på fröna smile.gif

/Simon
abborrmaster
fast pirri pirri e väl en av dessa som lixom går att köpa "matvägen" och altså då inte beställa frön just?

/Simon
habanero
Vet inte var du bor, men nog finns det en hel del sorter där vi bor (Stockholm). NK, Vivo, Hemköp, ICA osv.

Alt. någon asiatisk eller latinamerikansk affär.

Där kan du hitta en hel del kul.

Hälsar
Mats
abborrmaster
ojj det blir en hel del överambisiöshet e jag rädd för men njaaa... jag kör bara konsum i sundbyberg sad.gif

/simon
habanero
Valet är ditt :-)
abborrmaster
jo... jag får skylle mej själv... Men pirri pirri finns väl där?

/Simon
habanero
Lycka till! Det blir nog bra :-)
abborrmaster
haha laugh.gif jag meddelar er senare... Är jättetänd på chili nu eftersom de växer så snabbt! Iallafall en av de två sorter som jag har!

/Simon
Ingrid på Västkusten
Jättetänd på chili?

Ja efter ha läst Jonas Borssens böcker kan man välan bli as-sjuk ävenom man inte lagar sydamerikanst/amerikansk mat .<-))

Själv känner jag mer för hetta med smak inte hetta a la hetta smakdödarvariant. Många tror ju att chilipeppar = smaklökardöd- men det beror på det dåliga utbudet hos fröfirmorna - www.ortagarden.com
har ju en massa kul - man behöve rju itne odla de allra starkaste och inte ens de medelstarka för att upptäcka att chilipeppar är goda och smakrika ;-)
Har för mig atjag såg rökningslänken/beskrivning hos Graeme ......

http://easyweb.easynet.co.uk/~gcaselton/ch...hile/chile.html

Han har en av de bästa databaserna för namn etc jag VET - och här ser man lite mera vd som finns.

Piri piri?

tillåt mig säga 'bah'!!!

Scrolla igneom fröfirmorna och NJUT! Elle namndatabasen ;-)

Detta är chilekonst på HÖG nivå ;-9

Hälsar ingrid i västkustsmörkret
Ingrid på Västkusten
Apropos lura tjejer att tugga på fröna....

Själv minns jag som liten unge i byaskolan - lurade de manliga klasskompsiarna att tugga på färsk vitlök. Håhåjaja- de stackarna hade välan aldrig testat LOL ...... mktmkt vatten ect ect gick det åt wink.gif
En pubkväll när jag var studerande träffade jag hemma hos en komis en trelvig fransman. Kl 0300 på morronen utmanade jag honom på vitlöksmacka - d v s stor nattmacka med ost på - och skivad vitlök.
Stackar'n......han kunde inte veta hur härdad man var på DEN tiden LOL -----LOLOL---LOLOLOLOL!
Och nu odlar jag asatisk vitlök som är bra mkt starkare ;-))

Minns Ingrid
abborrmaster
haha.... Grejen e bara den att det blir i februari för jag har inga pengar på en vecka...

Varför jag vill odla pirri pirri e en bra fråga, det är ju inte för smaken så... Ja man kan kanske lura fler klasskamrater laugh.gif ... Funkar ju annars som krydda.... Osså har de väl rätt små och gulliga frukter? Jamenar de torkade varienterna var ju inte direkt stora!
Om jag inte minns fel dvs...

Kanske lite samma anledningen som att jag kommer (om inte impecta ratar mej då) att beställa ricin.

Men det är ju ingen brådska, har två olika chillisorter i mitt hem just nu annars.... Chili och paprika köper jag helst via matbutiken sirru, jag e ju lite sån....

/Simon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon