|
Christoffer
25-04-2004, 15:28
Vad finns det för växter med östrogena ämnen i? (fytoestroler?) Jag känner till humle och har för mig att Cikoria också innehåller sådana, finns det fler? Är humle starkast?
Innehåller soja mycket, eller måste man äta mycket?
Tänkt att använda vid övergångsåldersproblem.
Gossen Ruda
25-04-2004, 18:01
Är det inte lite för tidigt för dig? Får jag bara i all enkelhet ge dig ett råd? Sluta laborera med dig själv och din kropp och eventuellt med andras. Är du sjuk så gå till en läkare som är betydligt bättre på sånt än vad du är, speciellt efter vad kan utläsa av dina frågor. Där får du recept på lämpliga botemedel. Är du frisk så stanna hemma, ät normalt och var glad och sluta oroa dig.
Copycat
25-04-2004, 18:07
--
Nymphaea
25-04-2004, 18:20
Jag vill minnas att östrogen använts mot finnar/akne.
Åhhh, du käre Christoffer... Är det inte väldigt ansträngande att ständigt få dessa farbroderliga och mosterliga förmaningar och tillrättavisanden, när det enda du gör är att ställa MYCKET seriösa frågor? Jag är fullständigt övertygad om att du vet skillnaden mellan östrogen och testosteron och att du har väldigt, väldigt bra koll på växter! Du verkar oerhört påläst och initierad, mer än de allra flesta, och jag tror därför att det är hög tid att vi slutar "dadda" Christoffer nu! Ok? Och nu vill jag gärna svara seriöst på din seriösa fråga: en bra ört vid "övergångsåldersproblem" är silverax. Den ingår som verksam substans i ett naturläkemedel som fått stor uppmärksamhet på senare tid, nämligen Remifemin!Men det finns många fler örter, jag kikar lite och återkommer! Sanna
CITAT Är det inte väldigt ansträngande att ständigt få dessa farbroderliga och mosterliga förmaningar och tillrättavisanden, när det enda du gör är att ställa MYCKET seriösa frågor?
Jag tror inte att han ständigt fått förmaningar. CITAT och jag tror därför att det är hög tid att vi slutar "dadda" Christoffer nu! Ok? Tur att Tant Sanna håller reda på oss! Undra vad Tant Sanna skulle säga om nån liten pojke eller flicka undrade över hur man bäst odlade hasch eller konstiga svampar? "Låt dom testa, det är kul att ungdomar är intreserade av odling." Östrogen och andra konstiga läkemedel även naturläkemedel är inte nyttiga för somliga. Så jag håller med Gossen Ruda!
Åh suck  , nu vill Väne Virgo provocera igen! Sanna sanna, bry dig inte om honom! Du har så viktiga saker att stå i!
CITAT (Ti bee @ 26-04-2004, 01:00) Åh suck  , nu vill Väne Virgo provocera igen! Sanna sanna, bry dig inte om honom! Du har så viktiga saker att stå i!  Visste väl att detta skulle komma som ett brev på posten från dig!
CITAT (Virgo @ 26-04-2004, 01:05) Visste väl att detta skulle komma som ett brev på posten från dig! Jamen vad bra då, då vet vi var vi har varandra!
Copycat
26-04-2004, 07:13
--
MRLINDELL
26-04-2004, 08:10
Hmmm ... Öh .. Eh .. Sanna .. finns det medicinalxäxter med halter av sildenafilcitrat?  Sildenafilcitrat utövar sin effekt genom att hämma enzymet fosfodiesteras typ 5 i corpus cavernosum.
CITAT (MRLINDELL @ 26-04-2004, 09:10) Hmmm ... Öh .. Eh .. Sanna .. finns det medicinalxäxter med halter av sildenafilcitrat? :P
Sildenafilcitrat utövar sin effekt genom att hämma enzymet fosfodiesteras typ 5 i corpus cavernosum. Ha-ha!  Det är vad jag kallar en intressant fråga! Jag tror inte sildenafil återfinns i naturen, däremot finns det ju så mycket andra skojiga saker, här ett litet urval: Catuaba- Erythroxylum catuaba Damiana- Turnea diffusa Fo Ti- Hydrocotyle asiatica minorGinseng- Panax schinsengMaca- Lepidium meyeneiiSchizandra- Schizandra chinensis Ginkgo- Ginkgo bilobaSarsparilla- Smilax officinalisSågpalmsbär-bär från Serenoa repens Tribulus- Tribulus terrestrisWithania- Withania somnifera (indisk ginseng) Yohimbe- Pausinystalia yohimbeHar ingen egen erfarenhet av dessa örter och rötter mm. Däremot kan jag "varmt" rekommendera Rosenrot - Rhodiola rosea för damerna...man kan köpa ett preparat som heter "Extra stark rosenrot" i hälsokosthandeln, har sett att den utannonseras som "Regina Lunds sextabletter" - Som om hon skulle behöva några, som min jobbarkompis surt muttrade... MRLINDELL - skickar dig också några skojiga och intressanta länkar i "ämnet", privat, det är väl säkrast så... Ha det bra, Sanna
Christoffer
26-04-2004, 17:50
 Ni LUSTIGKURRAR!!! Vem har över huvud taget påstått att JAG ska inta ÖSTROGENA ämnen!!! Jag är väl ingen kvinna i övergångsåldern HELLER! Det är bara att gå in på min personliga profil och se. Nej, kära odlare, frågor jag ställer är inte alltid för min egen del, utan även för andras som saknar dator. Det är växternas påverkan på oss som är intressant. Några tillrättavisanden behöver jag inte. Men i och med att folk ställer frågor som jag inte kan svara på, så lär man sig alltid något om man ställer de till andra. Det är så man lär sig, genom att fråga! Och nej, jag provocerar aldrig med mina frågor, jag är bara nyfiken. Däremot är jag starkt förvånad att vissa blir provocerade av de frågorna. ----------- SANNA... tack för dina inlägg. Apropå örterna du nämnde så har jag provat de flesta där, men alla är inte kul. Visserligen fungerar olika örter olika på olika människor, men för mig har dessa gett: Catuaba- Bra, lugnande och lite uppiggande, förstärker effekten av vissa andra örter. Damiana- Ont i magen, väldigt. Ganska gott som té i alla fall. Fo Ti- Uppiggande, lite fysiskt stimulerande Ginseng- jobbig. Huvudvärk och svårt att sova, fastän man känner sig trött. Schizandra- Fysiskt lugnande och psykiskt. Får mindre lust att konversera. Ginkgo- Inte piggare, men ger bättre prestation vid löpning. Ger mörkt under ögonen. Sarsparilla- Bara i kombinationspreparat. Ingen effekt. Tribulus- Bara i kombinationspreparat. Ingen effekt. Withania- Lite lugnande. Inget märkvärdigt. Yohimbe- Ont i huvudet! Avråder folk att ta den. Observera att yohimbe innehåller ämnen som har indolmolekylen i sig.
Åhhh, nej... Skrev ett långt inlägg om en "tio-i-topp-lista", som jag hittat över "växtöstrogentäta" födoämnen och växter. Detta inlägg finns inte mer, det försvann... Orkar inte skriva om det just nu, ber att få återkomma... Tills vidare kan du ju be kompisen din att kolla in på 1, 6-miljonersklubben!Ha det bra! Sanna
Ingrid på Västkusten
26-04-2004, 20:07
Apropos maca säger hon som numera är ägare til fyra plantor så tuggade jag i mig ett blad ikväll å så gick bättre hälften å jag runt i trädgården å kikade på allting åsså tyckte han att det var ju värst vad det luktade underligt i trädgården kväll - jag skyllde på min halvbrunnahästgödsel i rabatterna innan han kom på att - ähum - det var ju - ähum - min andedräkt efetr ha ätit ett maca-blad! Det smakar å luktar som krydkrasse bara mkt mer om Ni förstår vad jag menar - gudars skymning vad vi skrattade åt det sedan...... Å Schisandran lever å ser ut å må riktigt bra nuemra - kul med läkeväxter ( fast jag skall ju vara den första som erkänner att jag inte vet allt om vad jag har i min trädgård)
Hälsar Ingrid
Gossen Ruda
26-04-2004, 20:30
Vad jag är mest rädd för när man experimenterar själv med medicinalväxter är att kanske behandlar fel saker. Många olika sjukdomar kan ge samma symptom. Ta en sån vanlig sak som stroke. Kan bero på en blodpropp, då hjälper propplösande medel. Men även på en blödning och då förvärras saken av propplösare. Då skall man istället öka blodets levringsförmåga. Fast detta var ett drastiskt exempel, tror ingen behandlar stroke hemma.
Ibland kan man även försena upptäckten av allvarliga sjukdomar om man på egen hand försöker behandla symptomen. Det finns väl något naturläkemedel mot förstorad prostata!? Tänk om man håller på att ta det i ett par år när orsaken egentligen är prostatacancer!
Sen reagerar vi olika på olika ämnen som Christoffer skriver. Förutom då att växternas innehåll av ämnena kan variera. Tycker att lite är som att singla slant.
lavendel
26-04-2004, 22:02
Visst kan det vara så Gossen Ruda...att det finns en underliggande sjukdom som man gör bäst i att söka konventionell medicinsk hjälp för...det tror jag ingen förnekar! Men jag tror också att det finns en övertro på denna typ av medicin ..som hindrar många från att söka alternativa vägar! Som exempel: När jag jobbade på lab fick jag helt vedervärdiga handeksem..gick till doktorn och fick kortisonsalva...det lindrade lite.. men gick inte bort..sen testade jag kapslar med nattljusolja från hälsokosten..och eksemen försvann helt! Och...jag började få värk...i höfter och ben och knän...så pass att jag fick sömnproblem för att jag hade så ont...började knapra receptfria tabletter..men tänkte att jag måste nog gå till nån läkare för att få nåt annat...sen läste jag om ett nyponpreparat...Lito-X heter det nu....provade det.....och märkte effekten snabbt...all värk försvann!
Lavendel
Det är ju faktiskt så att den konventionella medicinen är en sorts utveckling och ett steg mot kemiska ersättningar av homeopatin. Det är synd att så stor del av läkarkåren har glömt detta... Fenja
Ok, nytt försök! Här är växtöstrogenernas 10-i-topp: 1. Råg (kliet). Blanda i maten. 2. Vinruta (blad, stam). Blanda i maten eller gör te. 3. Soja (bönor). I alla former, speciellt TOFU! 4. Luzern - "alfalfa" (frön, blad). Groddar eller "Luzernpulver" till mat. 5. Humle (kottar). I de flesta ölsorter, därav svullna män, östrogenpåslaget ger bukfetma påstås det... 6. Salvia (bladen). Som te eller i fullvärdesproteinrätter, mixa i te x sojabiffar. 7. Lin (fröna). Mals alldeles före intag eller tuggas. Använd t ex i müsli. 8. Lakritsrot (roten). Tugga på stänger eller gör te. 9. Gröna ärtor. I sallad eller som soppa. 10. Anis. Som tilltugg till mat ellersom te. Det finns också födoämnen och mineraler som inte tillför, men däremot bromsar "östrogenläckaget" under klimakteriet, t ex grapefrukt, brännässla samt födoämnen med Bor; avocado, rotselleri, blåbär och päron. Ha en bra dag! Sanna
Gossen Ruda
27-04-2004, 20:49
CITAT Det är ju faktiskt så att den konventionella medicinen är en sorts utveckling och ett steg mot kemiska ersättningar av homeopatin. Det är synd att så stor del av läkarkåren har glömt detta... Fenja En liten överdrift kanske. En hel del kommer från samma källa men mycket är skapat i labben numera. Dessutom är mycket inom homeopatin ren bluff. Men människan är lätt att lura. Fördelen med att ta en medicinburk är att där får man exakt det man behöver. Käkar man örter får man i sig allt och en del kanske inte är så nyttigt. Sen var det det där med doseringen.
Copycat
27-04-2004, 21:03
--
Tig min mun, så får du socker! Fenja
Christoffer
27-04-2004, 22:43
Intressant sida Sanna! Men var hittade du det där med 10-i-topplistan? Mycket intressant läsning.
Christoffer
27-04-2004, 22:47
Jag läste att nyponpulver eventuellt ska läkemedelsklassas och tas bort från hälsobutikerna. Det är otroligt... verksamma preparat tas bort från hälsokosten, det är precis som att omyndigförklara gemene man. Jag personligen tycker att många gånger vet man mer än läkaren, vilket jag tycker är fy skam. Inkompetent läkarpersonal bör söka efter annat yrke. Vissa passar som läkare, andra inte.
Ska leta fram länken, Christoffer. PM:ar den! Nyponpulver? Och vilken är motiveringen? Var läste du det? Sanna
lavendel
28-04-2004, 08:56
Hej! Förut hette den här nyponmedicinen Litozin...den drogs in av Läkemedelsverket pga att den i marknadsföringen påstods ha medicinsk verkan utan att vara godkänd som naturläkemedel. Man ändrade sin marknadsföring och bytte namn till Lito-X....och den finns nu på hälsokosten! Lavendel
lavendel
28-04-2004, 11:50
CITAT (Christoffer @ 27-04-2004, 23:47) Jag läste att nyponpulver eventuellt ska läkemedelsklassas och tas bort från hälsobutikerna. Det är otroligt... verksamma preparat tas bort från hälsokosten, det är precis som att omyndigförklara gemene man. Jag personligen tycker att många gånger vet man mer än läkaren, vilket jag tycker är fy skam. Inkompetent läkarpersonal bör söka efter annat yrke. Vissa passar som läkare, andra inte. Hej Christoffer! Ja visst är det sorgligt...tycker att myndigheterna borde vara tacksamma för dom som tar ansvar för sin egen hälsa...både genom egenmedicinering och kost och motion! Om jag lyckas bota en del krämpor själv så ger det ju mer tid över för dom som verkligen behöver läkarvård! Lavendel
CITAT (sanna @ 28-04-2004, 09:30) Ska leta fram länken, Christoffer. PM:ar den! Nyponpulver? Och vilken är motiveringen? Var läste du det? Sanna  @Sanna Det är kanske fler som vill veta länken? Jag bara tänkte att detta är ett forum som är till för alla.
Gossen Ruda
28-04-2004, 17:38
Vi kanske kan få en Timell-effekt inom sjukvården också? Fullt på akuten med folk som behandlat sig själva! Njurtransplantioner till höger och vänster. Jag blir nästan lite rädd när jag läser en del aningslösa inlägg här. Människokroppen är en komplicerad apparat, det krävs många års studier bara för att förstå en del. Att tro att man klarar det själv genom att läsa några artiklar är skrämmande. Håll er till blommorna, det skall jag göra i fortsättningen.
lavendel
28-04-2004, 18:35
CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2004, 18:38) Vi kanske kan få en Timell-effekt inom sjukvården också? Fullt på akuten med folk som behandlat sig själva! Njurtransplantioner till höger och vänster. Jag blir nästan lite rädd när jag läser en del aningslösa inlägg här. Människokroppen är en komplicerad apparat, det krävs många års studier bara för att förstå en del. Att tro att man klarar det själv genom att läsa några artiklar är skrämmande. Håll er till blommorna, det skall jag göra i fortsättningen. Du gossen...kan du peka på nåt som tyder på att människor som ägnat sej åt egenvård skulle fylla akutmottagningarna? Jag tror inte att varken vårdcentralen eller försäkringskassan skulle kunna leta upp mitt namn(jo,kanske,jag sjukskrev mej en dag för två år sen i sviter av vinterkräksjukan). Men....att du har så lite tilltro till dej själv...till din förmåga att skaffa information om hur din kropp fungerar...och till att lyssna till till dej själv...det är väl egentligen bara sorgligt! Lavendel
Christoffer
28-04-2004, 18:48
Nyponpulvret läste jag en liten notis om i metro.
Christoffer
28-04-2004, 18:51
CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2004, 18:38) Vi kanske kan få en Timell-effekt inom sjukvården också? Fullt på akuten med folk som behandlat sig själva! Njurtransplantioner till höger och vänster. Jag blir nästan lite rädd när jag läser en del aningslösa inlägg här. Människokroppen är en komplicerad apparat, det krävs många års studier bara för att förstå en del. Att tro att man klarar det själv genom att läsa några artiklar är skrämmande. Håll er till blommorna, det skall jag göra i fortsättningen. Jag tror inte att du har förstått det här riktigt. Här pratar vi inte om njurtransplantationer. Och förresten... varför går du in på medicinalväxtforumet om du är helt emot sådana växter? Forumet är till för att likasinnade ska mötas och diskutera, men om det inte intresserar dig, så har www.odla.nu andra forum som kanske tilltalar dig bättre. Bara ett tips.
Gossen Ruda
28-04-2004, 20:57
Nån får ju gå in med lite sunt förnuft men jag märker att jordmånen för sådant är mager på vissa ställen. Ibland pajar njurarna av för mycket av vissa ämnen, då behövs nya. Har du hört nyheten att spindelskivlingar är perfekta mot nedstämdhet? Testa. Men kolla först om det finns lämpliga organdonatorer inom närområdet.
Mer apropå "växthormoner: Växttestosteroner för män som passerat "bäst-före-datum" och känner sig lite trötta finns förresten i tallbarr, pumpakärnor, kummin, pors, kyndel, sarsaparilla och i pinjenötter. Sanna
CITAT (sanna @ 28-04-2004, 22:28) Mer apropå "växthormoner: Växttestosteroner för män som passerat "bäst-före-datum" och känner sig lite trötta finns förresten i tallbarr, pumpakärnor, kummin, pors, kyndel, sarsaparilla och i pinjenötter. Sanna  Finns det nåt ditå för fruntimmer som passerat bäst före datum?
Citat: "Nån får gå in medl lite sunt förnuft men jag märker att jordmånen för sådant är mager på vissa ställen" slut citat; Gossen Ruda
Nu tycker jag att det är plats för lite ödmjukhet!
Och det gäller kanske även den konventionella läkarvetenskapen. Att den skulle ha svar på hela människans ohälsoproblematik ser jag för möjligt.
"ser jag för omöjligt" ska det vara på slutet i mitt inlägg. (Katt vid datorn osv)
lavendel
04-05-2004, 17:02
CITAT (Virgo @ 28-04-2004, 22:36) CITAT (sanna @ 28-04-2004, 22:28) Mer apropå "växthormoner: Växttestosteroner för män som passerat "bäst-före-datum" och känner sig lite trötta finns förresten i tallbarr, pumpakärnor, kummin, pors, kyndel, sarsaparilla och i pinjenötter.
Sanna :) Finns det nåt ditå för fruntimmer som passerat bäst före datum? Hej Virgo! Men det är ju det denna östrogentråd handlar om!!! Lavendel
lavendel
04-05-2004, 17:10
CITAT (Siri @ 29-04-2004, 21:31) "ser jag för omöjligt" ska det vara på slutet i mitt inlägg. (Katt vid datorn osv) Hej Siri! Kanske din katt vid datorn är lite av en visionär...för den konventionella medicinen tar ju in mer och mer av det som ansågs som humbug...långsamt går det..men det går framåt! Lavendel
Christoffer
19-05-2004, 19:20
Min mor slutade att få svettningar om nätterna (pga övergångsåldersproblem) tack vare humlen. Det är kul när sådant funkar och en påbörjan av östrogen kan uppskjutas.
Mia, zon 3
27-05-2004, 16:05
En liten historia ur verkliga livet..... Jag har haft eksem (fruktansvärda sådana!) sedan jag var 13 månader gammal. Den traditionella läkekonsten gjorde inget mer för mig än att göra mig immun mot antibiotika och överkänslig mot kortison. Och när jag själv kom med egna funderingar möttes jag av ren illvilja (" Om du går till såna där homeopater ska du inte tro att du kan komma tillbaka hit igen när det går åt skogen") Däremot har en vietnamesisk "hokus-pokus-doktor" hjälpt mig så att jag idag är HELT symtomfri. Bland annat med hjälp av diet, med t.ex. kronärtskocka och styvmorsviol.
Jag tror att vad vi äter påverkar oss i allra högsta grad, och om man kan variera sin kost med annat så spelar det väl ingen större roll om man hittar det i grönsaksdisken eller i skogsbacken. Men självklart ska man veta vad man stoppar i sig - inga spindelskivlingar för min del....
Bra boktips: "Vanliga vilda växter till mat, krydda, hälso- och kroppsvård" av Pelle Holmberg (biolog/mykolog) och Marie-Louise Eklöf (fytoterapeut)
*Felix matte*
27-05-2004, 18:10
Fantastiskt att du blivit helt fri från eksem.
det är en plåga...har barnbarn som är drabbat. Ska vb boktipset, kanske hittar de något matnyttigt.
Mia, zon 3
28-05-2004, 10:24
Hoppas det. Har hört att många blir hjälpta av att fasta, och köra "rensningskurer". Men jag har för lätt att rasa i vikt och lågt blodtryck, så jag klarade bara två dagars fasta.... vilken vekling man känner sig som! Inget "Robinson" för mig, inte...
Christoffer
30-05-2004, 13:14
Bastubad ska tydligen också sänka blodtrycket.
Christoffer
31-05-2004, 20:16
I FEMINA nr 10 Oktober 2003 kan man läsa följande:
För den som så vill förmedlar Lena Katariana också ett recept på ett bakverk med det sanslösa namnet Klimakteriekakan. Den hittade hon i boken "Eat to beat menopause" av Linda Kearns. Linda hamnade tidigt i klimakteriet efter en operation. Efter 13 års östrogenbehandling avbröt hon den pga biverkningar och oro för bröstcancer. När svettningar och andra klimakterieproblem dök upp började hon leta efter alternativa motåtgärder. Hon läste på om fytoöstrogener och gjorde ett kakrecept av olika ingredienser som är rika på sådana. Hon åt en bit av kakan varje dag och fann att det hjälpte. Hon testade på grannar och väninnor med gott resultat. Till slut hamnade hon i brittisk tv med sitt kakrecept och blev nerringd av kvinnor som tyckte kakan var toppen. Lena Katarina ville inte utesluta att placeboeffekten har sitt finger med i smeten med vidarebefordrar i alla fall receptet:
LINDAS KAKA: Sju bitar
100g sojamjöl 100g grahamsmjöl 100g havregryn 100g linfrön 50g solrosfrön 50g pumpafrön 50g sesamfrön 50g flagad mandel 2 bitar finhackad färsk ingefära 225g russin ½ tsk muskot ½ tsk kanel ½ tsk torkad, mald ingefära 4½ dl sojamjölk 1 msk maltextrakt
Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt sojamjölk och maltextrakt, rör ordentligt och låt smeten svälla i en halvtimme. Späd ev mer mer sojamjölk. Konsistensen ska vara mjuk men det ska inte gå att hälla smeten. Värm ugnen till 200 grader. Klä en avlång kakform med bakplåtspapper. Sleva i smeten. Grädda ca 1½ timme. Prova med sticka. Kakan ska vara helt torr när den är färdig.
*Felix matte*
31-05-2004, 20:32
Enklare då att gå in på Hälsokost och köpa en förp. Remifemin och ta ett par piller/dag.
Mia, zon 3
01-06-2004, 09:26
Mycket hellre t.ex. Remifemin än medlet som säljs på recept och som heter Premarina!!! Det tillverkas av urin från gravida ston, och de stackarna har en fruktansvärd tillvaro. Dessutom är inte häst-östrogen lämpat för människor, så nu har man börjat upptäcka biverkningarna.... hemska de också. Så om någon äter det - spring och byt! Det finns bättre preparat, även på det "vanliga" Apoteket, om man nu inte vill "experimentera".
Copycat
01-06-2004, 10:04
--
Mia, zon 3
01-06-2004, 10:17
CITAT (Copycat @ 01-06-2004, 11:04) Hejsan ! Står det verkligen att Premarina tillverkas av hästurin? Det är ju döäckligt i såna fall,urk.  Premarina, eller Premarin som det herter i USA där det tillverkas, står för PREgnant MAre uRINe.... Ja, det står i FASS, fast man får leta lite för att hitta det. Däremot står det inget om HUR det utvinns.... och det är det som är det riktigt äckliga! Det är en stor rörelse i bl.a. USA mot den här tillverkningen, som var den näst mest inkomstbringande medicinen där för några år sedan. Men nu har visst försäljningen rasat, mycket tack vare privatpersoners engagemang. Det är trevligt att höra! Har för mig att Remifemin är växtbaserat?
*Felix matte*
01-06-2004, 10:58
Om RemifeminMer info om RemifeminFinns att köpa på Apotek och i Hälsobutiker och kan fås på recept av läkare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|