Full version: Fredskalla
Christoffer
Hur sköter man en Fredskalla på bästa möjliga sätt?
Hur stor kruka ska man ha?
Om man ser rötter komma ut genom hålen i plastkrukan,
ska man köpa en större kruka då?
*Felix matte*
Min stora Fredskalla står i en självvattnande kruka framför ett söderfönster, skyddas mot direkt sol (oftast)
den får lite näring i vattnet under tiden februari - september.
Mycket lättskött enl. min mening.
När rötterna tränger ut genom krukhålen är det nog dags att byta till större kruka. Så här ser mitt exemplar ut.
Christoffer
Bra att veta. Växer den snabbt eller långsamt?
Towanda
Felix matte,

Hur skyddar du dem från direkt sol i ett söderfönster?

Mvh,
Lena
*Felix matte*
Hej Lena!

Persienner.... drar ner dem när solen lyser som starkast... ibland glömmer jag men det har kallan inte tagit skada av.

Jag flyttade den närmare fönstret för 6 år sedan, före det blommade den väldigt sällan... nu året om med bara korta pauser biggrin.gif
Towanda
Ahaaa... Jag har jalusier men drar oftast upp dem så att fredskallorna står i full sol. De står i och för sig på en piedestal innanför fönstret, så de skyms nog litegranna både av växterna som står i fönstret och av varandra. De blommar för fullt nu, men möjligtvis slokar de lite efter en varm dag. Brukar se lite piggare ut igen framåt kvällen. =)

Mvh,
Lena
*Felix matte*
CITAT (Christoffer @ 25-04-2004, 17:18)
Bra att veta. Växer den snabbt eller långsamt?

Hej Christoffer!

Omkretsen på min kalla är 310 cm och den är 65 cm hög från krukkanten.
Den är ca 20 år... fick ärva den för snart 10 år sedan.
Towanda
Vilken otroligt söt liten vovve du har! *avis*

Mvh,
Lena
Ella
Nej men ooooh det måste ju vara felix. Mår han bra nu ingen, efter ryggroblemen...
*Felix matte*
Felix mår jättebra men han får inte busa lika hejvilt med sin stora kompis Manda... det verkar som han förstår det själv för numera är det mest nosande och pussande när de träffas wub.gif
Just nu ligger han och sover på soffan...bilden tog jag nyss.

Towanda
Gulligt. =)
Vad är det för ras? Bichon?

Mvh,
Lena
*Felix matte*
CITAT (Towanda @ 25-04-2004, 20:18)
Gulligt. =)
Vad är det för ras? Bichon?

Mvh,
Lena

Felix är Bichon Frisé...vår första hund wub.gif wub.gif wub.gif
(jag var tidigare hundrädd till max)
Towanda
Nu har vi glidit lite off topic. =)
Måste vara en lagom stor hund att börja med om man var hundrädd innan?

Mvh,
Lena
*Felix matte*
CITAT (Towanda @ 25-04-2004, 20:45)
Nu har vi glidit lite off topic. =)
Måste vara en lagom stor hund att börja med om man var hundrädd innan?

Mvh,
Lena

Mmm... äldsta dottern skaffade hund... en stor en (Labrador).. Jättefarlig förståss... med mina ögon sedd ohmy.gif
Jag hoppade upp och satte mig på diskbänken när den stora (lilla) valpen kom på besök... men efter en stund vågade jag t.o.m klappa (läs... vidröra med fingertopp) "besten" Fia
Sen var jag "förlorad" wub.gif wub.gif wub.gif
Hundar var ju inte livsfarliga bestar som bara var ute för att hugga ihjäl mig
tongue.gif laugh.gif wub.gif
Att det blev en Bichon... det var för att det i familjen finns astmatiker och allergiker... och det valet har vi aldrig ångrat... Felix är en underbar liten vovve som vet hur man manipulerar matte och husse så att de gör som han vill laugh.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon