fleischer
hej på er!

Nu har jag smugit omkring här ett bra tag, och tänkte ge mig tillkänna. Mitt namn är Håkan, boendes i gisebo mitt i äppelodlingarna (strax norr om jönköping, söder om gränna), zon 1-2. Är uppvuxen i lägenhet med pelargon i kruka på bordet och möjligen någon fikus i fönstret (det är väl där man skall ha dem, så man har koll på dem??). Är nu begåvad med stor tomt som har rensats och rensats, nu börjar det bli dags att sättas istället.

jag har sått ett gäng frön, det handlar om squash, majs, basilika, malaberspenat. Jag har omkring 19 grader varmt inne, när solen ligger på blir det varmare. Nu står sådden och väntar på att komma upp i miniväxthus med vanliga lampor på.. temp ca 21 grader. Min fråga är, hur gör jag när de kommit upp? Min erfarenhet är att de blir långa och vingliga. Jag omplanterar när de första egentliga bladen har dykt upp i vanlig plantjord. Så långt okey. Men sedan är det förhållande temperatur/ljus.

Ett år satte jag in sådden i gäststugan, ca 25 grader, 1,5 m från fönstret. Tvärdog. I källarfönstret blir det inget bra heller (dock något bättre). har nu köpt ett miniväxthus (sånt där med klar plast på, ca 1 meter högt, 70 cm brett och 40 djupt, två hyllor). Detta har jag nu ställt utomhus i skuggan. Det blir några timmars eftermiddagssol. Temperaturen idag har varit mellan 15-20 grader. Nattetid vet jag inte, då sover jag (eller läser odla.nu...). Kan detta vara ett lämpligt ställe att sätta de omplanterade små liven? Har tänkt att skydda ena sidan i "växthuset" med fiberduk, så solen inte blir så brännande. Men, vad händer om natten, blir det för kallt då? ska jag ta in växthuset varje dag (en garanti för att det går åt pepparn - jag glömmer.

Ett annat alternativ jag funderat på är att köpa en lysrörsarmatur och montera 15 cm över plantorna. i källaren är det ca 12 grader, i huset 19. Är det ok med mycket ljus och 19 grader, eller blir de rangliga då?

Har också två gamla fönster liggande som jag funderar på om jag kan använda till mina snart uppdragna miniplantor på något sätt.... Någon som har någon kreativ ide´?

alltså, hur skulle ni göra när liven kommer upp, utifrån givna förutsättningar?

300 plantor i fönstren är inte aktuellt, då smäller min hustru av

bästa hälsningar

Håkan i gisebo
kerstin z5-6
HEJ ! Välkommen smile.gif
Dina småplant skulle nog må bäst ute i ditt mini växthus
-Direkt sol är det nästan inga nyingar som gillar , däremot ljus!
Ljus från fönster är före maj månad lika med noll-dvs det gör inte mycket till när man ska dra upp plantor .
Om jag vore dej skulle jag investera i en digital temometer -köps på närmsta mack .. som visar högsta resp lägsta temp under dygnet
Montera den inne i ditt miniväxthus
Kolla
om tempen håller sig över + 8 grader nattetid är det ok
Om det ligger lägre kan mkt förbättras med fiberväv -frostduk
När du just flyttat ut bör de ha skydd mot det starka ljuset några dar-samma frostduk då.

Lysrör armatur i källaren är också ettt bra alternativ -12 + grader och mycket ljus ger fina o knubbiga plantor smile.gif

Att ens partner inte förstår -det får man leva med LOL-Du verkar vara i stadiet behöver ett växthus snart ..
Det värsta är att så fort man investerat i ett stort växthus .. blir det helt plötsligt för litet -sen är man på ruta ett igen smile.gif
trädgårdshälsningar K
Föressten får du säkert mer o bättre goda råd av grönsaksodlarna här -jag odlar ju mest perenner smile.gif
fleischer
hej kerstin,

och tack för ditt svar! tilläggas kan att storstadsnerd som jag är, rev vi och sålde växthuset som fanns på tomten när vi flyttade hit..

tack för hjälpen, håller alla med kerstin ?

/H
TeliaNet
nja.... lysrören kan du lika väl hänga i ett fönster.
när du ska välja ljus så är det rena ljungeln.
det finns en uppsjö av HPS, MH, kvicksilver och lysrör
de flesta brukar inte vilja betala mellan 1000-2000 för HPS/MH/kvicksilver belysning.
då är lysrören en fröjd. de kostar lite och ger ett mer komplext spektrum.
du kan välja grolux eller fluora77 för de är gjorda för växter.
men det är lättare att få tag i vanliga fullfärgsrör. välj då:natura de lux76, 827, 830, 840, 930, 940 eller 950.
fleischer
lilla växthuset låter klart bättre
Britt-Marie
Jag hade nog också tagit miniväxthuset som växtplats. Skulle de frysa bort, så finns det andra som har drivit upp småplantor. Det är bara att köpa nya!!!!!!!!
Så får jag alltid göra!
fleischer
jo, fast poängen är just att jag vill ha mina plantor... men om jag lyfter in ställningen i källaren som håller 12 grader om natten så går det nog. Om dagen när solen ligger på kan kanske problem uppstå, även om jag skuggar med fiberduk. men, jag tror att jag väler att ha den där ändå och öppnar upp, så kommer nog temperaturen hamna under 20 grader dagtid...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon