hej på er!
Nu har jag smugit omkring här ett bra tag, och tänkte ge mig tillkänna. Mitt namn är Håkan, boendes i gisebo mitt i äppelodlingarna (strax norr om jönköping, söder om gränna), zon 1-2. Är uppvuxen i lägenhet med pelargon i kruka på bordet och möjligen någon fikus i fönstret (det är väl där man skall ha dem, så man har koll på dem??). Är nu begåvad med stor tomt som har rensats och rensats, nu börjar det bli dags att sättas istället.
jag har sått ett gäng frön, det handlar om squash, majs, basilika, malaberspenat. Jag har omkring 19 grader varmt inne, när solen ligger på blir det varmare. Nu står sådden och väntar på att komma upp i miniväxthus med vanliga lampor på.. temp ca 21 grader. Min fråga är, hur gör jag när de kommit upp? Min erfarenhet är att de blir långa och vingliga. Jag omplanterar när de första egentliga bladen har dykt upp i vanlig plantjord. Så långt okey. Men sedan är det förhållande temperatur/ljus.
Ett år satte jag in sådden i gäststugan, ca 25 grader, 1,5 m från fönstret. Tvärdog. I källarfönstret blir det inget bra heller (dock något bättre). har nu köpt ett miniväxthus (sånt där med klar plast på, ca 1 meter högt, 70 cm brett och 40 djupt, två hyllor). Detta har jag nu ställt utomhus i skuggan. Det blir några timmars eftermiddagssol. Temperaturen idag har varit mellan 15-20 grader. Nattetid vet jag inte, då sover jag (eller läser odla.nu...). Kan detta vara ett lämpligt ställe att sätta de omplanterade små liven? Har tänkt att skydda ena sidan i "växthuset" med fiberduk, så solen inte blir så brännande. Men, vad händer om natten, blir det för kallt då? ska jag ta in växthuset varje dag (en garanti för att det går åt pepparn - jag glömmer.
Ett annat alternativ jag funderat på är att köpa en lysrörsarmatur och montera 15 cm över plantorna. i källaren är det ca 12 grader, i huset 19. Är det ok med mycket ljus och 19 grader, eller blir de rangliga då?
Har också två gamla fönster liggande som jag funderar på om jag kan använda till mina snart uppdragna miniplantor på något sätt.... Någon som har någon kreativ ide´?
alltså, hur skulle ni göra när liven kommer upp, utifrån givna förutsättningar?
300 plantor i fönstren är inte aktuellt, då smäller min hustru av
bästa hälsningar
Håkan i gisebo