ThomasJ
Hej alla

Jag planterade ett gäng tomatfrön för ca en månad sedan. Och de ser nu ut så här;

Tycker det går väldigt långsamt, är det jag som är otålig eller är det något fel? Har jag för ljust? För mörkt? De står under två lysrör (20-25 cm ovanför) i ett "skåp", ljuset tänt mellan ca 7-22. Kanske runt 20grader. Vad är det som kan ändras. Eller tar det bara lång tid, känns som att i den här takten lär det inte vara stora plantor förens sent i sommar. sad.gif

Jag kanske har gjort fel från början, första gången odlare. Är plantorna ohjälpliga, eller?

Mina gurkor rände ju iväg som oljade blixtar på samma odlingsplats, trodde tomater skulle göra likadant?

/Thomas - den otåliga odlaren..
Ina
Dom ser ju lite "skruttiga" ut, ja... sad.gif

Vad har du för jord... tomater gillar ju mycket godis, dom kanske vill ha mer gödning? Här kan du säkert hitta lite hjälp... Jag håller tummarna för att dina tomatbebisar kommer igång!
Tesa
...har dom det väldigt blött om fötterna???
Vad har du för jord?? Jag tycker det ser ut som dom inte får luft i rötterna....
andersen
Ställ dom på fönster brädan så att dom får riktigt ljus och vattna så att dom inte står med blöta "fötter" hela tiden, utan lätt upptorkning i krukorna i mellan åt.
ThomasJ
Tack för att ni också bryr er om mina tomater. smile.gif

De har fått torka upp lite mellan vattningarna, men jag skall fortsätta med det. Har nu vattnat med gödning.

Jorden kanske inte var den bästa, eller rätt.. sad.gif Men jag kan väl inte plantera om dem igen så nära in på, eller? Sådanafall vilken jord skall jag ha?

Är 5-6h i fönstret bättre än 12-14h under lysrör?

/Thomas
MRLINDELL
INTE mera gödning och INTE mera vatten!!!! Det är detta som är problemet.
Ljus & värme är en sak som är bra. Men för mycket vatten, gödning och kraftig jord gör att det inte växer något.

Där skall du ha planteringsjord med små leccakulor och 20-30% perlite. Vattna igenom ordentligt, låt den sedan stå ifred några dagar och torka upp innan vattningen börjar om.

Plantor som inte växer har problem att bilda rötter pga syrebrist. Vattnet är bov #1.

Kolla in mitt album, plantor 3:e veckan. Mina sattes den 10 februari och står ute i hink nu och blommar för fullt. Busk & Bifftomaterna är ca 10 mm i roten. Har efter 6 veckor givit dem 1 dl biobact till en 12L kanna vatten.
Alltså väldigt lite gödsel. Planterar om i kossa på 50L paket.
Tomater
Hej

Vad använder du för lysrör? På bilden ser det ut som en sort med mycket blått/violett ljus i, såna rör brukar ge ganska lite ljus till småplantor och passar kanske bättre till lite större plantor. Vänta med gödning tills plantorna är minst 3-4 gånger större och har ett bra rotsystem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon