Full version: Odla potatis
lenagbg
När man ska odla potatis i hink , hur djupt i jorden ska man sätta dem? rolleyes.gif
Fenja
Sätt den 10-15 cm under jordytan, sedan när blasten blivit längre fyller du på med jord och kupar runt potatisplantan.
Fenja
lenagbg
hur mycket jord ska det vara under då?
Fenja
Fyll hinken upp till kanten, 10-15 cm under detta och sedan kupar du upp den 5-10 cm till.
Fenja
lenagbg
ok, då har jag satt potatisen för djupt unsure.gif
lenagbg
ska jag gräva upp dem så dem kommer lite högre upp eller vad ska jag göra? ohmy.gif
*Felix matte*
I år tänker jag också testa potatisodling i hink.
Nu undrar jag... kör ni med vanliga .. typ 10-liters skurhinkar i plast?
Copycat
..
*Felix matte*
CITAT (Copycat @ 25-04-2004, 20:06)
Tar man en vanlig potatis? Eller är det någon speciell? unsure.gif

Det skall vara sättpotatis
tror att man kan köpa sån på COOP och ICA... förhoppningsvis färdiggrodd.

Sättpotatisen är ju en helt vanlig potatis som får stå i rumsvärme och får groddar.
Fenja
Nej, Lena, om det inte är mycket djupare så går det nog bra, tar lite längre tid innan blasten visar sig bara. Du behöver kanske inte kupa det heller!
Jag brukar använda det jag kallar "hästhinkar" 20 liter, men det går ju att odla potatis i en vanlig jordsäck, så det kanske är onödigt stort?
Fenja
*Felix matte*
CITAT (Fenja @ 25-04-2004, 20:08)
Jag brukar använda det jag kallar "hästhinkar" 20 liter, men det går ju att odla potatis i en vanlig jordsäck, så det kanske är onödigt stort?
Fenja

Då kanske man ska ta en tur till ICA och höra om de har hinkar modell större... de brukar ha sådana som innehållit Majonäs mm. smile.gif
Fenja
Jag brukar få mycket potatis i mina hinkar, så det kan nog vara en bra idé. Majonäshinkar, riktigt smart!!
Fenja
solkatten
Jag har fått hinkar från affären gratis. Det har varit snittblommor i dom.

Jag lägger ett lager jord, i med en sättpotatis och allteftersom blasten växer upp fyller jag på med jord.
MRLINDELL
Ett kul sätt att föröka potatis till sättning är att använda flera "ögon" på samma potatis. Man lägger potatisarna i lite normalt fuktad torv och låter de gro där. De skall ligga på ytan med lite torv upp på kanterna. Man låter ögonen växa upp. Man kan t o m dela potatisen så att alla ögon tittar uppåt när de väl etablerat sig. OBS fått ordentliga ögon.
Låter man dess ögon gro i ljus ordentligt kommer det upp rötter och en planta från stället där ögat sticker ut från potatisen. Man vattnar lite försiktigt tills plantan blivit ca 5 cm och har många rötter (ser ut som en liten borste biggrin.gif )
Sedan kan du bryta/knippsa av dessa plantor från potatisen och sätta i vanlig planteringskruka och låta den växa till sig där som vilken planta som helst.
När den är tillräckligt stor kan man plantera om dem i hinkar. En sättknöl kan alltså bli flera hinkar, dvs flera potatisplantor som blir jättefina.
Jag fick själv en kul sättpotatis och har fått fram 4 fina plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon