Looser
Hej!

Jag hade tänkt att odla mina tomatplantor i planteringssäckar (50 liters)denna sommar.
Jag undrar nu hur många plantor/säck som är lämpligt.
Har någon ett bra svar?

Med vänlig hälsning
Anna
Virgo
2 stycken kan vara lagom.

Men jag skulle nog odla i krukor istället!
Lättare att flytta på , lättare att vattna och lättare att gödsla. Och tar mindre plats.

10 liters krukor / hinkar/ plastpapperskorgar går jättebra. Se till att det finns dräneringshål.
Ingrid på Västkusten
Todleoo,

Som sagst innan två - men se upp med vattningen - det krävs en hel del vid säckolding elelr kör Du med Willabs specialsystem?

Hälsar Ingrid
Looser
Hej,

Blir det inte för lite med 10 liters hinkar?
Har läst någonstans att tomater vill ha gott om plats.

Nej Ingrid, tyvärr så har jag inget bevattningssystem.

Hur är det med gurka och chili, hur stora krukor/hinkar behövs?

Mvh
Anna
Virgo
hej,
Nejdå det räcker bra, jag har tom haft tomatplantor i 1 literskrukor och mindre. Men då måste man se till att det finns vatten hela tiden.

Gurka går oxå bra med 10 litershinkar och chili brukar jag använda 2-5 liters.

Tomater vill nog ha gott om plats när de växt upp och det är därför jag tycker att det är bäst att plantera i krukor. Då kan man ställa dom där de har bäst om plats och mycket sol.
Looser
Okej, då tror jag att det blir hinkar istället.
De säljs ju billigt på Rusta (10 kr/hink).

Vilken typ av jord ska man använda?
Räcker det med vanlig plantjord utblandat med brunnen ko-skit?
Eller ska man bara ha plantjord?

Anna
Hannele
Looser, välj att plantera direkt i en 50 liters kogödselsäck istället.
Virgo
Nej.......... då blir du en looser! laugh.gif ohmy.gif

men innehållet i kogödselsäck blir bra!
Ingrid på Västkusten
Enkel grundregel .....storleken har ingen betydelse (nästan) om det finns vatten å näring.
Odlar man i växthus i hink/odlignssäck kan man en varm sommar behöva vattna 2 ggr per dag - och bevattning kstar (Hydramat) inte så mkt. Eller hur man väljer å lösa det...

Åsså skall Du ta KOGÖDSELSÄCK - rakt av. Blanda inte ut den = späda ut dne utan kör direkt - hink som direktplantering. Det blir smaskens det....
Toppa med lite höndsdynga säg mitten/starten av Juli. Kalaskanon!

Hälsar Ingrid
Looser
Okej, hinkar och kogödsel får det bli.

Är det okej med brunnen kogödsel direkt från bonden? (Det är nämligen gratis).

Mvh
Anna
MRLINDELL
Då skall den inte bara vara brunnen utan VÄL brunnen. Säkraste kortet är kossa på säck och spetsa med det du får av bonden senare.
Virgo
Kogödsel på säck består ju i allmänhet av komposterad kogödsel och humufierad torv.
Allt från 50/50 till 80/20 torv/kogödsel.
Kogödslet i sin tur består av 50-80% torv resten flytande eller brunnen koskit.

Så har du välbrunnen kogödsel från bonden, så blanda 70/30 = torv (vanlig planteringsjord)/kogödsel från bonden, samt ett par rejäla nävar grovt grus/singel eller leca om du har.

Det var mitt tips,så skulle jag göra.
Looser
Tack alla för era svar!

Nu har man fått lite att fundera på... tror nog att jag går på Virgos förslag.
Brunnen gödsel blandat med planteringsjord och lecakulor.

Mvh
Anna
Ingrid på Västkusten
Om det är välbrunnengödsel ifrån bonden alltså svart mullig smulig så hade jag struntat i planteringsjorden och adderat grus istället biggrin.gif men allt går bra ;D

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon