Full version: Rabatt-tips önskas!
KattisW
Hej!

Vi håller på att anlägga en rabatt utanför vårt köksfönster och nu önskar jag lite förslag på växter att plantera där.

Rabatten ligger i sydväst-läge så det är sol i princip hela dagen. Den är ganska stor, skulle gissa på 2x8 meter eller något sådant. I mitten har vi två köksfönster, men till vänster och höger om dessa finns plats för någon klätterväxt upp mot väggen. Ev funderar vi på att stäla en tuja i ena hörnet.
Vi bor i Stockholms-området (zon3?) och huset är ljusgult.

Hoppas på många tips! Tack på förhand!
-asno-
Det var då alldeles hemskt vad sega vi var att ge dig förslag sleep.gif
Jag bor mycket sämre än du gör och kan kanske inte tillföra så mycket, men jag är svag för digitalis, riddarsporre och rosor - gärna i kombination. Sen är fänrikshjärta nåt alldeles fantasktiskt uppe hos mig, blommar hela sommaren men det kanske den inte gör hos dig i full sol.

Hoppas du får fler svar av nån i lämpligare zon!

/Åsa
kerstin z5-6
kan du komma med lite mer förutsättningar tex fäger du gillar själv , växter du tycker om så är det lättare -själv älskar jag rosor , men det gör ju inte alla smile.gif
KattisW
Digitalis är väl giftigt? Vi har små barn så då går det bort.
Rosor tycker jag om, löjtnantshjärta vill jag plantera någonstans i trädgården.

Färger är svårt, tycker att blommor är vackra i alla färger... Har funderat på rosa-rött, ev med något blått som bryter av. Maken är inne på något med vita blommor. Kanske rosa och vitt?

Är helt ny på detta med trädgård och kan inte så mycket om olika växter.
kerstin z5-6
Många trädgårdsväxter är giftiga och barn förgiftas i stort sett aldrig -Blommor är inte så goda , men just digitalis och stormhatt kan man undvika till des att barnen blivit större kanske , om man känner sig lugnare själv av det.

Ljusgult hus - då passar ju de flesta färger och det finns massor i vitt och rosa , kanske något blått med så det inte blir så sockersött ??

Riddarsporre -finns i vitt lavendel , rosa , lila blått
Någon kontinuerligt blommande vit lägre ros som passar i din zon -
Ilse kron Superior är underbar !
Brudslöja Gypsofilia med skyaar av rosa eller vitt
Nävor
Något gråbladigt som lugnar ner tex Lavendel , lammöron eller liknande
Kolla ggärna runt i album där finns många som har växtbilder där du kan hitta favoriter smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon