Monica J
Hejsan!
För andra året i rad blir det inga blommor på mina amerikanska jätteblåbär, de är nu 3 år. Första året blommade de, andra året inte en blomma men bra tillväxt och friska buskar. Nu tredje året blir det inte heller några blommor vad jag ser, endast blad. Det är 2 olika sorter, ca 70 cm höga nu. De står soligt i rhododendronjord och ser ut att trivas bra. Vad är det för fel???
Mvh
Monica
nina L
Hur tidigt ska de blomma? Det är ju bara april ännu eller i vilken zon bor du? Jag köpte jätteblåbär på älvsjömässan i år.Borde jag se knoppar redan?
Christer i Falköping
Växter som inte blommar, brukar ha det för bra med gödning. Kan det vara så tror du?
Christer.
Ingrid på Västkusten
Kvävegödning i alla fall gödslade Du i höstas- prova lite PK-varianter istället

Hälsar Ingrid
Monica J
Hej igen!
Jag har inte gödslat alls sedan de planterades i nyköpt rhododendronjord för två år sedan. Men jag gödslade med Algomin för nån vecka sedan. Var det helgalet?
Mvh Monica
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Algomin innehåller ju alger och KAN vara lite pHhöjande men galet vill jag itne säga att dte är..... två år hmm....är det nu till våren två år elelr blir dte tre år i år?
Vissa sorter vill ju ha lite itd för etablering sedan är vissa bärbuskar lite griniga om de itne får vatten vid rätt tidpunkt då just knoppsättningen affekteras - men itne bladen och övriga tillväxten.

Funderar Ingrid
Monica J
Hej!

Buskarna blommade inköpsåret (våren 2002) sedan inte en knopp 2003 och det ser inte ut att vara det nu 2004 heller.
Vatten ja, jag vattnar buskarna på samma sätt som rosorna, mycket på en gång men inte så ofta.
När anläggs knopparna? jag får väl försöka vatttna extra mycket den perioden i år.
Mvh
Monica
Ingrid på Västkusten
Jag TROR det är i Augusti om det följer samma regel som vanliga blåbär men jag är osäker.

Funderar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon