AnnaEklöf
05-04-2018, 13:29
I augusti förra året planterade jag ut två plantor med trädgårdshortenisa på ett halvskuggigt läge. De verkade trivas och blommade fint hela augusti, september och in i oktober. Är helt novis på trädgård och läste mig till att de borde överleva vintern. Nu, när vintern börjar ge sig, ser de väldigt risiga ut och jag funderar på vad som gått fel. De är just nu två torra rishögar. Är det normalt? (gissar inte det). Vad tänka på nästa gång? Klarar de inte vintrarna? Hur ge dem hjälp att klara sig? Har grannträdgårdar här med hortensiabuskar som blommar så fint hela sommaren.
Gunilla T
05-04-2018, 14:25
Nu vet jag inte i vilken zon du bor men hortensian skall klara sig fint, åtminstone i de södra delarna av Sverige. Om grannens klarar det så bör även dina plantor klara vintern.
Hortensia är ju inte städsegrön så allt ovan jord blir brunt när det fryser. Jag tror att dina plantor ser helt normala ut efter vintern, vänta och se vad som händer när värmen kommer.
AnnaEklöf
05-04-2018, 15:03
Tack för svar! Jag bor i södra Stockholm - tror det är zon 3. Det känns ju väldigt spännande att vänta på värmen

.
HelenaLJ
05-04-2018, 16:47
Hej
Jag säger som i föregående svar. De ser ut så på våren. Jag har en hortensia i trädgården (bor i Skåne) som ser ut som döda kvistar på våren, och vårvärmen kom först denna veckan. De yttersta på en del grenar fryser ibland bort och torkar, och det kan du i så fall klippa bort sedan när resten av växten fått blad. Du kan skrapa med nageln på en gren och är det grönt under lever den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.