Anevelina
Hejsan!

Hos mig och min sambo finns ett flertal krukväxter jag inte vet namnet på. Vill jättegärna utvecklas mef mina växter och bli grön om fingrarna, men det känns så svårt då man har ingen aning om hur man ska sköta dem.
Namn och råd om skötsel mottages tacksamt! smile.gif
teo
1: Paradisträd (Crassula ovata)
2: Mönjelilja (Clivia miniata)
3: Skvättiväg (Euphorbia leuconeura)
5: Kanske en Dracena

Bengalow
Jag tror att #4 också är ett Paradisträd, som #1, men fått dåliga växtbetingelser...Emellanåt brukar dom se ut så hos mig.
Anevelina
CITAT (teo @ 11-04-2018, 21:05) *
1: Paradisträd (Crassula ovata)
2: Mönjelilja (Clivia miniata)
3: Skvättiväg (Euphorbia leuconeura)
5: Kanske en Dracena

Tack för svar! Vilka exotiska namn mina växter har. biggrin.gif 5:an har jag också funderat är en dracaena men tycker den inte alls liknar då jag googlar dem.. kanske den är otroligt misskött sad.gif den har dock tillökat sig nu och lite gröna böad har dykt upp nere vid stammen. Vad tror du om att ge den växtnäring från plantagen? smile.gif

CITAT (Bengalow @ 12-04-2018, 08:30) *
Jag tror att #4 också är ett Paradisträd, som #1, men fått dåliga växtbetingelser...Emellanåt brukar dom se ut så hos mig.

Det har jag också misstänkt att det är samma växt som 1:an. Vad tror du om att ge den växtnäring? smile.gif
teo
Kan nog vara så att även #4 är ett Paradisträd - har de liknande blad är det nog så. Har växterna aldrig fått näring och stått länge i samma jord är det nog läge att ge dem lite. Vilket märke det står på flaskan spelar nog mindre roll.
Anevelina
CITAT (teo @ 12-04-2018, 15:58) *
Kan nog vara så att även #4 är ett Paradisträd - har de liknande blad är det nog så. Har växterna aldrig fått näring och stått länge i samma jord är det nog läge att ge dem lite. Vilket märke det står på flaskan spelar nog mindre roll.

Jag planterade om dem i januari, dock har #4 alltid sett ut på det där viset. Har också nu som då gett dem näring i form av pinnar som man stuckit ner i jorden.
Stefan A
Den sista är väl yucca?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon