CallEva på Öland
undrar
Calle från Ön med nyklippta rosor som beundras av solen
mute
Tyvärr har jag inte gjort det, men om jag hittar lakritsrot någonstans så är jag intresserad av att testa!

Vet någon var man kan köpa lakritsbuske/rot?

MVH
Johan
160kvm stort hus
Typ "nysvenska" affärer brukar ha det. Mest som godis till ungar att smaska på, riktigt gott faktiskt.
Vet inte om det går att odla vidare på just dom. Men ägarna kankse vet vart dom går att få tag på?

Mvh G
CallEva på Öland
Hej där!
Lakritsrot och lakritsbuske är två olika växter....

Caööe på Ön under underbar kvällssol
mari_tres
Lakritsrot brukar jag kunna köpa på hälsokostaffär! Gott att gå & tugga på, tror att jag var mer eller mindre beroende för några år sedan, hade alltid med mig en bit... wub.gif
mute
CITAT (mari_tres @ 26-04-2004, 20:14)
Lakritsrot brukar jag kunna köpa på hälsokostaffär! Gott att gå & tugga på, tror att jag var mer eller mindre beroende för några år sedan, hade alltid med mig en bit... wub.gif

Kan man odla den vidare?
Nina H
Och vad är lakritsbuske? Jag har en lakritsmynta som i o f s blir rätt stor, men buske; njaaa...
Tesa
Jag har sått frön från Impecta, Glycyrrhiza glabra, lakritsrot, skall bli 30-100 cm hög perenn, ganska kraftig planta...buskliknande???? Lakritsbuske har jag aldrig hört talas om.....
lavendel
CITAT (mari_tres @ 26-04-2004, 20:14)

Hej!
Bara en liten varning för er som har anlag för högt blodtryck...lakrits är rätt så starkt blodtrycksförhöjande!
Lavendel
mari_tres
Vet inte om den går att odla vidare, men skulle inte tro det. De brukar vara rätt så torra...

Och ang. om högt blodtryck: De var jättebra att ha när jag slutade röka rolleyes.gif & då tror jag att man får väga fördelar mot nackdelar! biggrin.gif
Ella
Lakritsrot! är mig veterliget en obunke som heter stensöta! Den växer gärna där det är stenigt. Jag har sett den på gamla stengärsdgårdar och jag kommer inte ihåg den som särskillt stor men det beror säkert på var den odlas.
lavendel
CITAT (mari_tres @ 28-04-2004, 20:06)
Och ang. om högt blodtryck: De var jättebra att ha när jag slutade röka rolleyes.gif & då tror jag att man får väga fördelar mot nackdelar! biggrin.gif

Jo,visst är det så ...visst ärdet så! smile.gif smile.gif
Hälsningar Lavendel
Towanda
CITAT (Ella @ 28-04-2004, 21:18)
Lakritsrot! är mig veterliget en obunke som heter stensöta!

Hej,

Jag är övertygad om att Stensöta och Lakritsrot är två helt skilda växter. Stensötan heter Polypodium vulgare, Lakritsroten heter som tidigare nämnts Glycyrrhiza glabra. Jämför:

Lakritsrot: http://www.rain-tree.com/Plant-Images/Glyc..._glabra_p14.jpg

Stensöta: http://www.valcamonicambiente.it/monitorag...ium_vulgare.jpg

Mvh,
Lena
Fenja
Skulle vi inte kunna få höra lite mer om "Lakritsbusken" från CallEva?
Mvh
Fenja
Nina H
Jag som har (i mitt tycke) för lågt blodtryck - är det därför jag har sån't lakritssug?
Måste sluta äta godis - men skall prova roten från hälsokosten.
Fenja
CallEva!
Är anisisop, Agastache foeniculum, det som kallas lakritsbuske? I så fall är den lättodlad och har inga större krav på tillvaron. Fungerar bra i både kruka och rabatt, såväl i sol som i halvskugga, den är perenn och frösår sig lätt. Om du sår den tidigt kan du få blommor redan första året. En del har den till te, själv blandar jag den i sallad.
Mvh
Fenja
CallEva på Öland
Hej där!
Om jag förstår det rätt är Lakritsbuske = Agastache anethiodora
Ska få mera info under dagen

Calle från Ön där diset ligger tätt och göken håller morgonkonsert
tamarix
Lakritsrot!
Fick en planta för tre år sedan. Förra året var den en buske på ca 1 m. Flyttade mina växter förra året till en ganska annorlunda odlingsplats och trodde inte att lakritsroten skulle överleva flytten. Det gjorde den med besked! Den har dock ändrat karaktär och jag har i år en massa småplantor. Har inte tillräcklig kunskap om skördetid mm för att ta reda på rötterna. Klimatzonen skulle jag klassa till mellan 2 och 3. Växten är mycket dekorativ som trädgårdsväxt och en av de växter som jag har särskild koll på i kolonilotten.
noora
http://www.tradgardsamatorerna.nu/frolista_07/sok_alla.php listar Agastache anethiodora som synonym till Agastache foeniculum, som är det namn som oftast sätts på anisisop (även kallad anisört m.fl. namn). Litte google-sökning ger även en bild på en vitblommig agastache (den vanliga anisisopen har lila blommor), så vad du får när du köper fröer med det namnet kan bero på var i världen du köper det. De vetenskapliga namnen är inte alltid konsekventa runt om i världen...

Anisört växer glatt i alla fall här i Stockholmsregionen. Jag har odlat vitblommig agastache också (men kommer just nu inte ihåg vad det var för vetenskapligt namn på den) och även den verkade funka. Nu hade jag tyvärr en väldigt dålig växtplats för båda (alldeles för lerig jord), så de har inte klarat sig i längden. Men jag drog upp dem från frö och de grodde mycket villigt så jag ska så fler så fort jag hunnit anlägga en bättre växtplats för dem.
Fågelvägen
I vår trädgård växer lakritsrot Glycyrrhiza glabra sedan ca 4 år på ett ganska torrt och magert ställe. Den ser ut som en välformad buske med vackra vita ärtliknande blommor, ca 50-60 cm hög, men är inte vedartad. Den sår sig, men inte så den blir ogräsaktig. Jag brukar klippa av de utblommade blomställningarna, men klipper inte ner hela växten förrän på våren. En trevlig prydnadsväxt! Har inte försökt äta den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon