Hej kristerh.
Vad roligt att du fått salamander.
I Sverige finns två arter, stor vattenödla och liten vattenödla, beskrivning har du ju fått i oldwolfies länkar.
De leker på våren och då utvecklar hanarna en vacker "drak-dräkt" med "taggar" på ryggen. Vid den här årstiden finner man dem oftast i vattensamlingar, typ dammar och så.
Annars lever den fullvuxna salamandern mest på land, precis som grodorna.
Grodorna lägger ju dm-stora hopar av sina ägg, väl synliga, men ett "ödleägg" har jag aldrig sett.
De gömmer sina ägg ett och ett på växter och blad i vattnet.
De små ynglen är jättesöta, ser ut som små miniatyrödlor, med "fransar" bakom huvudena (yttre gälar).
På hösten tillbakabildas gälarna, och de går upp på land, pyttesmå små ödlor.
Salamandern är rovdjur, och larven äter mängder med myggyngel!
I min damm får jag fylla på med myggyngel!!!
Salamandrar trivs inte i dammar med fiskar, eftersom larverna blir fiskmat, det blir helt enkelt ingen "föryngring".
Vad de tycker om pumpanläggningar har jag ingen aning om!
Berätta sen vad som händer! (Önskar uppföljning)
Den lilla vattenödlan är vanlig. Det är den som har flyttat in i min damm, (som jag grävt själv och försöker få i egen balans utan pumpar och annat, går ganska bra, tredje året nu).
Såsom alla vattenbehövande vilda smådjur, blir även salamandrar tacksamma över varje "våtutrymme" som skapas, eftersom det har blivit en bristvara i naturen.
Den stora vattenödlan däremot är ovanlig och hotad och "ömtålig". Den tål inte försurningen.
Den stora vatten ödlan är dubbelt så stor, och mycket mörkare, de jag har sett är svarta.
Den stora vattenödlans hud är knottrig, medan den lilla har slät hud.
Båda har vackert eldfärgad buk, särskilt i lektider. Det är vackra djur (om man som jag älskar "kräk").
Maria S! Vad spännande det låter!
På storleken låter det som den stora vattenödlan - och skulle det vara den, så ska du verkligen vara stolt, och rädd om den!!!
Någon annan vattensalamander ska ju inte finnas i Sverige, men den är inte guldbrun på ryggen!
Du kan inte åstadkomma nåt foto???
Jag skriver "vattenödla" av gammal vana, men det är ju inte alls nån ödla, utan som ni skriver, salamandrar.
De hör till ordningen stjärtgroddjur, urode´la.
kramisar från vattenpöls-fantasten amaira