Full version: Vattensalamander
kristerh
Är det någon som vet något om vattensalamander? upptäckte till min glädje att det flyttat dit förhoppningsvis några, så i allafall en biggrin.gif
Har en itusågad vattentunna av modell lite större som en liten damm,
mina frågor är:
Stannar salamandern i dammen hela sommaren eller leker den och sedan vandrar upp på land?

Kan jag sätta i gång pumpen utan att störa dem?

Kommer mina guldfiskar att äta upp salamandern, de är 15-20cm stora, det får plats mycket i de munnarna...

krister
yla
härstår lite om dom

o här om den mindre

man blir så glad att upptäcka djur som trivs i trädgården
o de enda du kan göra e ju o hoppas att de fungerar o att den vill stanna
det finns en hel del o läsa på nätet om salamandern de va bara två av länkarna jag tog fram här
MariaS
Hej
Mina salamandrar liknar ingen av dem som ovan beskrivs. Den är mellan 15-17 cm lång, guldbrun på ryggen och röd på buken. Tror att den då heter eldbukssalamander, eller....

Har dem över hela tomten, men har aldrig sett något som liknar dem någon annan stans.

Jag ser dem till och från i dammen hela året, och de verkar trivas med vattenfall och pumpar igång. Fast de gömmer sig gärna under och mellan stenarna när de inte sitter och solar.

MariaS
amaira
Hej kristerh.

Vad roligt att du fått salamander.

I Sverige finns två arter, stor vattenödla och liten vattenödla, beskrivning har du ju fått i oldwolfies länkar.

De leker på våren och då utvecklar hanarna en vacker "drak-dräkt" med "taggar" på ryggen. Vid den här årstiden finner man dem oftast i vattensamlingar, typ dammar och så.

Annars lever den fullvuxna salamandern mest på land, precis som grodorna.

Grodorna lägger ju dm-stora hopar av sina ägg, väl synliga, men ett "ödleägg" har jag aldrig sett.
De gömmer sina ägg ett och ett på växter och blad i vattnet.

De små ynglen är jättesöta, ser ut som små miniatyrödlor, med "fransar" bakom huvudena (yttre gälar).

På hösten tillbakabildas gälarna, och de går upp på land, pyttesmå små ödlor.

Salamandern är rovdjur, och larven äter mängder med myggyngel!

I min damm får jag fylla på med myggyngel!!! biggrin.gif

Salamandrar trivs inte i dammar med fiskar, eftersom larverna blir fiskmat, det blir helt enkelt ingen "föryngring".
Vad de tycker om pumpanläggningar har jag ingen aning om!
Berätta sen vad som händer! (Önskar uppföljning)

Den lilla vattenödlan är vanlig. Det är den som har flyttat in i min damm, (som jag grävt själv och försöker få i egen balans utan pumpar och annat, går ganska bra, tredje året nu).

Såsom alla vattenbehövande vilda smådjur, blir även salamandrar tacksamma över varje "våtutrymme" som skapas, eftersom det har blivit en bristvara i naturen.

Den stora vattenödlan däremot är ovanlig och hotad och "ömtålig". Den tål inte försurningen.

Den stora vatten ödlan är dubbelt så stor, och mycket mörkare, de jag har sett är svarta.

Den stora vattenödlans hud är knottrig, medan den lilla har slät hud.

Båda har vackert eldfärgad buk, särskilt i lektider. Det är vackra djur (om man som jag älskar "kräk").

Maria S! Vad spännande det låter!

På storleken låter det som den stora vattenödlan - och skulle det vara den, så ska du verkligen vara stolt, och rädd om den!!!

Någon annan vattensalamander ska ju inte finnas i Sverige, men den är inte guldbrun på ryggen!

Du kan inte åstadkomma nåt foto???

Jag skriver "vattenödla" av gammal vana, men det är ju inte alls nån ödla, utan som ni skriver, salamandrar.

De hör till ordningen stjärtgroddjur, urode´la.

kramisar från vattenpöls-fantasten amaira
kristerh
Tack för alla bra svar tongue.gif , nu törs jag ju inte sätta ner mina guldfiskar i den dammen, har ett litet projekt att göra en liten damm på baksidan av huset
där man skulle kunna göra en liten bäck ner för ett litet berg och en liten damm. Där får nog guldfiskarna husera i sommar.
wink.gif Hälsn krister
amaira
CITAT
där man skulle kunna göra en liten bäck ner för ett litet berg och en liten damm. Där får nog guldfiskarna husera i sommar

det låter fint

I en handelsträdgård en bit härifrån, har dom två "guldfiskar". Egentligen karpar. De är jättestora, jättefina, och jättetama. De kommer fram och "pussar" på handen om man lockar på dem. Jag är tokig i dem! wub.gif

Lycka till/ amaira.
kerstin z5-6

Både Koi och Shubunkin blir lätt tama -här är min älsta som är väldigt handtam smile.gif
Gossen Ruda
Maria, jag fattar inte riktigt vad det är du har på tomten. Tycker mest det verkar vara vanlig skogsödla där hanarna blir röda på buken under parningstiden. Men jag tror inte dom är så pigga på att gå i vattnet.
amaira
Åh Kerstin, vad söt den är, alldeles prickig!
Koi kanske de heter och inte karp... är inte så bra på fiskar.

Skogsödla ... hade jag inte en tanke på ... var så inne i salamandrarnas värld... unsure.gif
MariaS
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-04-2004, 16:36)
Både Koi och Shubunkin blir lätt tama -här är min älsta som är väldigt handtam smile.gif

Både Koi, guldfisk och slöjstjärt är karpar. det är bara olika odlingsformer som tagit fram dem.
Shubunkin är en färgvariant på guldfisken.
Jag har haft Zoo-affär i några år och lärde mig då dessa fakta.
Dessutom kan jag nämna att om man kan titta noga på fiskarna, har honorna två små analfenor, medan hanarna har en. På slöjstjärten är den dessutom ihopvuxen som ett rör.
Samtliga varianter kan befrukta varandras rom, så man kan få koi-slöjstjärt om man har lite tur. Jag har till och med sett denna korsning i verkligheten!

MariaS
amaira
CITAT
Både Koi, guldfisk och slöjstjärt är karpar. det är bara olika odlingsformer som tagit fram dem.
Shubunkin är en färgvariant på guldfisken.

Tack Maria! Nu är jag klokare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon